چه چیزی باعث سیاهی زیر چشم سالمندان می شود؟

چه چیزی باعث سیاهی زیر چشم سالمندان می شود؟

چه چیزی باعث سیاهی زیر چشم سالمندان می شود؟ سیاهی زیر چشم در مردان و زنان شایع است. سیاهی زیر چشم زمانی رخ می دهد که پوست زیر هر دو چشم تیره به نظر برسند. این سیاهی ها با کبودی اطراف یک چشم در اثر جراحت یا قرمزی و تورم یک چشم ناشی از عفونت متفاوت هستند. سیاهی های زیر چشم که اغلب با پف چشم همراه اند، سن شما را بیشتر نشان می دهند. بدتر از همه این است که خلاص شدن از دست آن ها دشوار است.

اگرچه ممکن است سیاهی زیر چشم به سراغ هر کسی برود، با این حال افراد زیر بیشتر دچار این مشکل می شوند:

  • افراد سالخورده
  • افرادی که زمینه ژنتیکی دارند
  • قومیت های غیر سفید پوست (افرادی که پوست تیره تری دارند، بیشتر مستعد هایپرپیگمانتاسیون هستند)
  • خستگی یکی از عواملی است که باعث سیاهی زیر چشم می شود،

با این حال، عوامل دیگری نیز دخیل هستند. در بیشتر این موارد، سیاهی زیر چشم مشکل جدی نیست و نیازی به مراقبت های پزشکی ندارد.

چه چیزی باعث سیاهی زیر چشم سالمندان می شود؟

عوامل متعددی بر روی سیاهی زیر چشم تاثیر دارند:

  • کمبود خواب یا عادت های بد خوابیدن
  • آلرژی، از جمله تب یونجه
  • هایپرپیگمانتاسیون (زمانی اتفاق می افتد که بدن ملانین بیشتری تولید می کند)
  • کاهش سطح بافت چربی اطراف چشم
  • نازک شدن پوست زیر چشم
  • کم خونی ناشی از کمبود آهن
  • مالش مکرر چشم
  • سیگار کشیدن
  • اختلالات تیروئید
  • درماتیت
  • استفاده از قطره های درمانی نظیر بیماتوپروست برای بیماری گلوکوم

برخی از این عوامل شایع عبارت اند از:

خستگی

خواب زیاد، خستگی مفرط یا شب بیداری می توانند باعث سیاهی زیر چشم شوند. کم خوابی می تواند باعث کدر شدن و رنگ پریدگی پوست شما شود و بافت های تیره و رگ های خونی زیر پوست شما نمایان شوند.

همچنین کمبود خواب می تواند باعث ایجاد مایع در زیر چشم های شما شود و چشم های شما را پف کرده نشان دهد. در نتیجه، ممکن است سیاهی زیر چشم به دلیل سایه هایی باشند که توسط پلک های پف کرده شما ایجاد می شوند.

سن

پیری طبیعی یکی دیگر از دلایل سیاهی زیر چشم است. با افزایش سن، پوست نازک تر می شود. همچنین چربی و کلاژن مورد نیاز برای حفظ خاصیت ارتجاعی پوست از بین می رود. همزمان با این اتفاق، رگ های خونی تیره زیر پوست شما نمایان می شوند و باعث تیره شدن زیر چشم می شوند.

آستِنوپیا (خستگی چشم)

خیره شدن به صفحه تلویزیون یا کامپیوتر می تواند فشار زیادی به چشمان شما وارد کند. این فشار می تواند باعث بزرگ شدن رگ های خونی اطراف چشم شود. در نتیجه، پوست اطراف چشم تیره تر می شود.

آلرژی

واکنش های آلرژیک و خشکی چشم می توانند باعث سیاهی زیر چشم شوند. وقتی که یک واکنش آلرژیک در بدن شما رخ می دهد، بدن در پاسخ به باکتری های مضر هیستامین آزاد می کند. هیستامین باعث خارش، قرمزی، پف چشم و گشاد شدن رگ های خونی می شود که در زیر پوست شما نمایان می شوند.

همچنین آلرژی می تواند میل شما به مالش و خاراندن پوست دور چشم را افزایش دهد. این کارها علائم را تشدید می کنند و باعث التهاب، تورم و گشادشدگی مویرگ ها می شوند و به دنبال آن سایه های تیره زیر چشمان شما ایجاد می شوند.

کم آبی بدن

کم آبی یکی از دلایل رایج سیاهی زیر چشم است. وقتی که آب کافی به بدن شما نمی رسد، پوست زیر چشم شما شروع به کدر شدن می کند و به دلیل نزدیکی آن ها به استخوان، زیر چشم ها گود افتاده به نظر می رسند.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض خورشید

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید باعث می شود بدن شما ملانین اضافی تولید کند، رنگدانه ای که رنگ پوست شما را تشکیل می دهد. آفتاب بیش از حد می تواند باعث تیره شدن رنگدانه پوست به ویژه اطراف چشم شود.

ژنتیک

ژنتیک نیز در سیاهی زیر چشم نقش دارد. سیاهی زیر چشم می تواند یک ویژگی ارثی باشد که در اوایل کودکی دیده شود و ممکن است با افزایش سن شدیدتر یا حتی به آرامی محو شود. مشکلات پزشکی مانند اختلالات تیروئید نیز می توانند منجر به سیاهی زیر چشم شوند.

درمان های خانگی سیاهی زیر چشم سالمندان

درمان سیاهی زیر چشم به علت اصلی آن بستگی دارد. با این حال، برخی از درمان های خانگی می توانند به کنترل این معضل کمک کنند. برخی از این روش های رایج عبارت اند از:

استفاده از کمپرس آب سرد: کمپرس آب سرد می تواند به کاهش تورم و کوچک شدن رگ های خونی گشادشده کمک کند. این کار می تواند پف آلودگی را کاهش دهد و به از بین بردن سیاهی ها کمک کند. چند تکه یخ را در یک پارچه تمیز قرار دهید و روی چشمان خود بمالید. همچنین می توانید یک حوله را با آب سرد مرطوب کنید و به مدت 20 دقیقه روی پوست زیر چشم خود قرار دهید. اگر پارچه گرم یا یخ آب شد، همین کار را مجدداً تکرار کنید.

استفاده از خیار: گذاشتن ورقه های خیار روی چشم ها، خستگی را از بین می برد و تورم را کاهش می دهد. آب زیاد و ویتامین C موجود در خیار می توانند به تغذیه و مرطوب کردن پوست کمک کنند. همچنین خیار حاوی سیلیکا است که برای بافت سالم ضروری است.

خواب بیشتر: بیشتر خوابیدن نیز می تواند به کاهش سیاهی اطراف چشم کمک کند. کمبود خواب می تواند باعث رنگ پریدگی پوست شما شود و سیاهی دور چشم را بیشتر کند. هفت تا هشت ساعت بخوابید تا از ایجاد سیاهی دور چشم جلوگیری کنید.

بالا نگه داشتن سر: در حالی که کم خوابی می تواند در پف کردگی چشمان شما نقش داشته باشد، گاهی اوقات، نحوه خوابیدن شما نیز اهمیت دارد. سر خود را با استفاده از چندین بالش بالا آورید تا از جمع شدن مایع زیر چشم جلوگیری شود و چشم شما پف کرده و متورم به نظر نرسد.

استفاده از چای کیسه ای: استفاده از چای کیسه ای سرد روی چشم ها می تواند ظاهر چشمان شما را بهتر کند. چای حاوی کافئین و آنتی اکسیدان هایی است که به تحریک گردش خون، کوچک شدن رنگ های خونی و کاهش احتباس مایعات در زیر پوست شما کمک می کنند. دو کسیه چای سیاه یا سبز را به مدت پنج دقیقه در آب داغ خیس کنید. اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه در یخچال بمانند. وقتی سرد شدند، کیسه های چای را به مدت 10 تا 20 دقیقه روی چشمان بسته خود قرار دهید. بعد از این که کیسه ها را برداشتید، چشمان خود را با آب خنک بشویید.

فیشال (کارهای مربوط به صورت): گردش خون ضعیف در اطراف چشم می تواند باعث تیرگی اطراف چشم شود.

ماساژ ملایم اطراف چشم می تواند به بهبود گردش خون کمک کند.

محصولات مراقب پوستی حاوی آنتی اُکسیدان: کرم های صورت و محصولات زیر چشم که حاوی آنتی اُکسیدان هستند، می توانند به کاهش سیاهی دور چشم کمک کنند. ویتامین های E و C آنتی اُکسیدان هایی هستند که به رفع سیاهی ها کمک می کنند.

آرایش: آرایش و لوازم آرایشی سیاهی اطراف چشم شما را رفع نمی کنند، اما می توانند آن ها را بپوشانند. کانسیلرها می توانند لکه های تیره را بپوشانند، به گونه ای که با رنگ طبیعی پوست شما ترکیب شوند. حتماً از محصولات باکیفیت استفاده کنید. برخی از محصولات می توانند علائم شما را تشدید کنند و باعث واکنش های آلرژیک شوند. اگر هر گونه علامتی را مشاهده کردید، فوراً مصرف را متوقف کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

درمان های پزشکی سیاهی زیر چشم سالمندان

درمان های پزشکی، راه حل های موثرتر و دائمی هستند. برخی از این روش های رایج عبارت اند از:

  • لایه برداری شیمیایی برای کاهش رنگدانه
  • جراحی لیزری برای لایه برداری مجدد پوست و سفت شدن پوست
  • تزریق رنگدانه به نواحی نازک پوست
  • فیلرهای بافتی برای پنهان کردن رگ های خونی و ملانین که باعث تغییر رنگ پوست زیر چشم شما می شود
  • حذف چربی برای از بین بردن چربی و پوست اضافی و صاف و یکدست کردن پوست
  • ایمپلنت های جراحی از چربی یا محصولات مصنوعی

قبل از انجام هر یک از موارد اشاره شده، با پزشک خود مشورت کنید. درمان های پزشکی تهاجمی می توانند پرهزینه و دردناک باشند و اغلب به زمان زیادی برای بهبود نیاز دارند.

جلوگیری از سیاهی زیر چشم

افراد می توانند با تغییر سبک زندگی خود از ایجاد سیاهی های زیر چشم جلوگیری کنند.

خواب کافی و کاهش استرس: محققان دریافتند که استرس سیاهی اطراف چشم را بیشتر می کند، این در حالی است که استراحت و داشتن سبک زندگی سالم از تغییر رنگ پوست جلوگیری می کند.

محافظت از چشم در برابر نور خورشید: استفاده از عینک آفتابی محافظ UV و کرم ضد آفتاب دور چشم می توانند به پیشگیری یا کاهش سیاهی دور چشم کمک کنند.

ترک سیگار و کاهش مصرف الکل: سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل می توانند فرآیند پیری را سرعت ببخشند و سیاهی های دور چشم را بیشتر کنند.

سخن آخر

در بسیاری از افراد، سیاهی زیر چشم موقتی است و اغلب نشانه ای از پیری یا کمبود خواب است. درمان های خانگی و پزشکی برای بهتر کردن ظاهر چشمان شما وجود دارند، اما توجه داشته باشید که سیاهی زیر چشم جدی نیست. با این حال، اگر تغییر رنگ یا تورم به مرور زمان شدیدتر شد، با متخصص پوست مشورت کنید تا بهترین درمان را بیابید.

منابع: healthline و mayoclinic

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *