استفاده از ماسک در باران

استفاده از ماسک در باران زیر چتر

استفاده از ماسک های بهداشتی بهترین راه برای پیشگیری از سرایت بیماری ها می باشد. این روزها که ویروس کرونا بشدت در بین کشورهای مختلف شایع شده است، اهمیت استفاده از ماسک بسیار بیشتر نمود پیدا می کند.

اما استفاده صحیح از ماسک اصول و قواعدی دارد که اثرگذاری آن در عدم ابتلا به بیماری را تحت الشعاع قرار می دهد. طرز صحیح ماسک زدن، مقدار زمان استفاده از هر ماسک، شستشوی ماسک و استفاده از ماسک در هنگام بارندگی از مواردی است که بهتر است درباره آن بیشتر بدانید.

در فصل بارندگی یکی از چالش های پیش رو، استفاده از ماسک در روزهای بارانی است. این که چگونه در باران ماسک بزنیم، ممکن است سوال بسیاری از مردم باشد. برای دریافت پاسخ این سوال بهتر است در ادامه با ما همراه باشید.

استفاده از ماسک در باران زیر چتر

استفاده از ماسک در باران

شاید برخی از افراد تصور کنند که استفاده از ماسک در هنگام بارانی بودن هوا تاثیر چندانی بر جلوگیری از بیماری ندارد. این تصور کاملا اشتباه است و فقط باید طرز استفاده درست از ماسک را در هنگام بارندگی بدانیم. از همین رو به سراغ کارشناس مسئول بیماری های واگیر مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت رفته ایم تا در این باره به صورت تخصصی صحبت کنیم.

دکتر دادرس درباره طرز صحیح استفاده از ماسک در روزهای بارانی چنین گفت: استفاده از ماسک یک ابزار محافظتی مهم در مقابل بیماری کرونا می باشد. بنابراین طرز درست استفاده از ماسک در روزهای بارانی فصل پاییز و زمستان حائز اهمیت است. از آنجایی که ماسک ها انواع مختلفی مانند پارچه ای، یکبار مصرف و ماسک جراحی دارند، اما معمولا ماسک بهداشتی سه لایه جراحی بیشتر استفاده می شود که باید به مدت زمان استفاده از آن توجه کنیم.

دادرس در ادامه گفت: در صورتی که رطوبت هوا چندان بالا نباشد و در حد معتدل باشد، ماسک های یکبار مصرف و ماسک سه لایه جراحی چهار تا شش ساعت کارایی لازم برای پیشگیری از انتقال بیماری را دارند. بعد از این مدت باید ماسک تعویض شود.

حتما بخوانید: وظایف پرستار خصوصی سالمند در منزل

دکتر دادرس معتقد است: در فصل پاییز و زمستان که بارندگی بیشتر بوده و رطوبت هوا زیاد است، ماسک های استفاده شده باید زودتر تعویض شوند. به طوری که اگر قطرات باران موجب مرطوب و خیس شدن ماسک بشود، باید حتما آن را تعویض کرده و از ماسک جدید استفاده کنیم.

همچنین دکتر دادرس درباره استفاده از ماسک بهداشتی پارچه ای گفت: عملکرد ماسک های پارچه ای در شرایط بارانی بودن هوا بهتر از ماسک های یکبار مصرف است. زیرا می توان در صورت مرطوب شدن ماسک، آن را خشک کرده و دوباره استفاده کرد.

بنابر اعلام صفحه اینستاگرامی وبدا، دادرس معتقد است که: در صورت خیس شدن ماسک های یکبار مصرف حتما باید آن را دور انداخت. چرا که این نوع از ماسک ها قابلیت استفاده مجدد نداشته و کارایی خود را از دست می دهند.

طرز صحیح استفاده از ماسک در روزهای بارانینکات قابل توجه در مورد استفاده از ماسک در باران

با توجه به سخنان دکتر دادرس کارشناس مسئول بیماری های واگیر وزارت بهداشت، به خوبی می توان به اهمیت استفاده از ماسک بهداشتی صورت به عنوان تنها راه پیشگیری از سرایت بیماری کرونا پی برد. بنابراین باید در تمام ساعاتی که بیرون از خانه و در محل های عمومی به سر می بریم، از ماسک استفاده کنیم.

حتی در روزهای بارانی که احتمال خیس شدن ماسک بسیار زیاد است، توجه به نکات بهداشتی حائز اهمیت است. بنابراین توصیه می شود اگر قرار است در باران ماسک بزنیم، به موارد زیر توجه کنیم:

  • فراموش نکنید که ماسک مرطوب قابل استفاده نیست.
  • ماسک های یکبار مصرف را نمی توان خشک و دوباره استفاده کرد.
  • اگر ماسک بهداشتی پارچه ای دارید، می توانید آن را خشک کرده و مجددا استفاده کنید.
  • سعی کنید از ماسک های استاندارد سه لایه جراحی استفاده کنید. این ماسک ها در صورت مرطوب شدن قابل استفاده نیستند.
  • در صورت مرطوب شدن ماسک سه لایه جراحی آن را در کیسه پلاستیکی در بسته گذاشته و داخل سطل زباله بیندازید.
  • ماسک های جراحی در صورت عطسه و سرفه قابل استفاده هستند. اما اگر میزان عطسه و سرفه به قدری شدید باشد که ماسک خیس شود، باید سریعا تعویض شود.
  • استفاده از انواع ماسک می تواند تا میزان زیادی احتمال ابتلا به بیماری را کاهش دهد. ماسک N95 می تواند تا 95 درصد و ماسک سه لایه جراحی 85 تا 95 درصد از ابتلا به بیماری جلوگیری کند.
  • توصیه می شود در صورت استفاده از ماسک های پارچه های به فضای مسقف وارد نشوید و حتما فاصله دو متری با افراد را حفظ کنید. درها و پنجره ها را باز کرده و با اضافه کردن دستمال کاغذی تا کرده در پشت ماسک پارچه ای به ایمنی بیشتر ماسک اضافه کنید.
  • بهترین ماسک برای افراد سالم ماسک یکبار مصرف سه لایه جراحی است. این ماسک ها بعد از 7 ساعت استفاده باید دور انداخته شوند.
  • اهمیت استفاده از ماسک بهداشتیماسک های پارچه ای بعد از هر بار استفاده باید با دقت به وسیله آب و وایتکس یا آب و صابون شسته شده و در نور آفتاب خشک شود.
  • افرادی که نمی توانند هر روز ماسک جدید سه لایه جراحی خریداری کنند، می توانند بعد از هر بار استفاده ماسک خود را به مدت 5 روز در هوای آزاد و زیر نور خورشید قرار داده، سپس آن را استفاده کنند. البته به شرطی که تغییر حالت نداده باشد.
  • از بردن کودکان به فضاهای عمومی و شلوغ بپرهیزید. اگر مجبور به آوردن کودکان به بیرون از خانه شدید، حتما از ماسک بهداشتی کودک و مخصوص کودکان برای آنها استفاده کنید. در غیر این صورت می توانید ماسک بزرگسالان را با گره زدن کش برای کودکان اندازه کنید.
  • به هیچ عنوان ماسک خود را با الکل ضدعفونی نکنید زیرا کارایی خود را از دست می دهد.
  • اگر به ماسک دسترسی ندارید حتما از ساخت ماسک بهداشتی با دستمال کاغذی بهره ببرید. سه لایه دستمال کاغذی را تا کرده و در جلوی دهان و بینی خود بگیرید.
  • در محیط های عمومی مانند پارک و فضای آزاد که خلوت هستند و افراد دیگر در نزدیکی شما حضور ندارند، نزدن ماسک بلامانع است.
  • افرادی که به ماسک حساسیت دارند بهتر است قبل از استفاده از پماد آ + د استفاده کنند.
  • در صورت خیس شدن ماسک در روزهای بارانی حتما از ماسک جدید استفاده شود و ماسک مرطوب دور انداخته شود.

با انجام همین راهکارهای ساده به راحتی می توانید از ابتلا به ویروس کووید 19 و بیماری های واگیردار جلوگیری و به حفظ سلامت خود و دیگران کمک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *