نحوه مراقبت و پرستاری از سالمند با آب مروارید

 آیا با نحوه مراقبت و پرستاری از سالمند با آب مروارید آشنایی دارید؟ اگر سالمند در خانه دارید، به احتمال زیاد در برخی مواقع آب مروارید را تجربه خواهند کرد. آب مروارید یک بیماری شایع چشمی است. آب مروارید علت اصلی از دست دادن بینایی در اکثر افراد مسن جهان است و حدود نیمی از افراد 75 ساله و بالاتر را تحت تاثیر قرار می دهد.

آب مروارید یک وضعیت طبیعی است که در طول زمان ایجاد می شود و به تدریج ایجاد می شود. بزرگترین نشانه آب مروارید از دست دادن بینایی است که ممکن است به صورت تاری دید یا خیرگی ظاهر شود. در این وضعیت عدسی چشم به طور فزاینده ای مات می شود و باعث تیرگی یا تاری دید می شود. تا سن 80 سالگی،  به طور جهانی بیش از نیمی ازآنها آب مروارید خواهند داشت یا تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفته اند. آب مروارید معمولاً در هر دو چشم ایجاد می شود، اما ممکن است با سرعت های متفاوت در هر دو چشم پیشرفت کند. برای مثال، آب مروارید در یک چشم، ممکن است سریعتر از آب مروارید در چشم دیگر پیشرفت کند. این منجر به تفاوت بینایی بین هر دو چشم می شود.

بیشتر آب مرواریدها به تدریج ایجاد می شوند، اما در نهایت بینایی فرد را تحت تاثیر قرار می دهند. آب مروارید معمولاً نور عبوری از عدسی چشم را منحرف می کند. دید ابری ناشی از آب مروارید می تواند خواندن، رانندگی و مدیریت عملکردهای روزمره در محل کار و اطراف خانه را مختل کند. فعالیت‌های فراغتی که به دید نزدیک متکی هستند مانند سوزن دوزی و نجاری و نقاشی کردن می‌توانند بسیار مشکل شوند. مشاهده رنگ ها و هاله های محو یا زرد در اطراف نورها از دیگر نشانه های اختلال آب مروارید است.

پرستاری از سالمند با آب مروارید: چه چیزی باعث آب مروارید می شود؟

افزایش سن یک عامل خطر اصلی برای ابتلا به آب مروارید است. انتخاب سبک زندگی، مانند سیگار کشیدن و نوشیدن مقادیر زیاد الکل، می تواند باعث آب مروارید شود. گذراندن زمان بیش از حد زیر نور خورشید نیز یک عامل خطر شناخته شده برای ایجاد آب مروارید است.

برخی از شرایط پزشکی ممکن است منجر به آب مروارید شود. دیابت، فشار خون بالا، چاقی، و استفاده طولانی مدت از داروهای کورتیکواستروئیدی، شانس ابتلای سالمندان به آب مروارید را افزایش می دهد. جراحی قبلی چشم و التهاب یا آسیب چشم نیز می تواند باعث این عارضه چشم شود.

نحوه مراقبت و پرستاری از سالمند با آب مروارید

پرستاری از سالمند با آب مروارید

پرستاران سالمندان برای کمک به سالمند با آب مروارید چه کاری می توانند انجام دهند؟

برای پرستاری از سالمند با آب مروارید مطمئن شوید که سالمندان 60 سال و بالاتر حداقل هر دو سال یک بار یک معاینه جامع و گشاد شده چشم انجام می دهند. تنظیم قدرت عدسی یا شکل عینک و لنزهای تماسی می تواند به محدودیت های بینایی آب مروارید کمک کند.

تأیید کنید که سالمندان معاینات پزشکی منظم را انجام می دهند. آب مروارید می تواند از بیماری هایی مانند دیابت یا استفاده طولانی مدت از استروئیدها ایجاد شود. جراحی از گلوکوم و سایر اختلالات بینایی نیز می تواند باعث آب مروارید شود.

رانندگی را به خصوص در شب محدود کنید. افراد مسن مبتلا به آب مروارید ممکن است دید در شب خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند و باید بر اساس آن برای ایمنی در جاده برنامه ریزی کنند.

از نورهای بدون تابش در سراسر خانه استفاده کنید. قرار گرفتن در معرض لامپ های روشن و نور مستقیم خورشید را به حداقل برسانید. پرده ها و سایه های قابل تنظیم پنجره به کاهش حساسیت به نور و تابش خیره کننده کمک می کند.

هنگامی که در خارج از منزل هستید، از عینک آفتابی ضد نور و محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش و کلاه لبه دار استفاده کنید تا از اشعه ماوراء بنفش خورشید جلوگیری کنید. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید با آسیب چشم، از جمله آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط است.

در حین پرستاری از سالمند با آب مروارید ، وزن و رژیم غذایی مناسبی را در نظر داشته باشید. چاقی می تواند خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش دهد. روزانه مقادیر زیادی میوه و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان مصرف کنید.

تحقیقات وبررسی ها در مورد چگونگی تأثیر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، شیوه زندگی و ژنتیک بر خطر آب مروارید ادامه دارد. اگر شما یا سالمندتان تغییرات بینایی را تجربه می کنید، با متخصص چشم یا پزشک خود مشورت کنید.

نحوه مراقبت و پرستاری از سالمند با آب مروارید

پرستاری از سالمند با آب مروارید

رایج ترین روش درمان آب مروارید، جراحی آب مروارید است. آکادمی پزشکان چشم پزشک می گویند سالانه بیش از 1 میلیون روش  جراحی آب مروارید انجام می شود. جراحی آب مروارید معمولاً یک روش کم تهاجمی و سرپایی است. به طور معمول، فردی کاندید عمل جراحی آب مروارید در نظر گرفته می شود که از دست دادن بینایی او در زندگی روزمره او اختلال ایجاد کند. برای تعیین اینکه آیا جراحی گزینه مناسبی برای سالمندتان است یا خیر، با یک چشم پزشک صحبت کنید. جراحی آب مروارید، بین 30 دقیقه تا 1 ساعت طول می‌کشد. پزشک درحالی که معاینات لازم را انجام داده؛ چشم بیمار را با استفاده از قطره بی‌حسی، بی‌حس می‌کند. گاهی از آرام‌بخش‌ها نیز، برای جلوگیری از درد استفاده می‌شود. پس از انجام جراحی و رفع اثرات بی‌حسی بیمار می‌تواند به خانه برگردد؛

به عنوان مثال، چند ساعت قبل از جراحی، یک پرستار می‌تواند اطمینان حاصل کند که سالمند غذا نمی‌خورد یا نمی‌نوشد. قطره های چشمی ضد التهاب ممکن است نیاز به تزریق دو تا چهار بار در روز داشته باشد و پرستار ممکن است به سالمندان کمک کند که قطره ها را به درستی استفاده کند.

در حین پرستاری از سالمند با آب مروارید ممکن است لازم باشد قطره های چشمی بعد از جراحی ادامه یابد تا خطر عفونت کاهش یابد. هنگامی که در خانه هستند، پرستاران سالمندان باید اطمینان حاصل کنند که سالمند از ناحیه کمر خم نمی شود، زیرا این می تواند فشار را به چشم افزایش دهد. به مدت هشت هفته از سالمند در خانه مراقبت و پرستاری کنید، تا زمانی که بهبودی کامل شود. پانسمان محل جراحی، تا زمان تعویض نباید دستکاری شود. درصورتی که پزشک به بیمار اجازه تعویض آن را داده باشد؛ انجام این کار را به پرستار یا فرد متخصص بسپرید. توجه داشته باشید که تعویض پانسمان به آرامی و بدون آسیب‌ زدن به چشم انجام شود.

به طور کلی پس از انجام عمل فعالیت‌هایی که سالمند باید از انجام آنها بپرهیزد شامل موارد زیر است:

  • انجام ورزش‌های شدید
  • رانندگی کردن
  • انجام کار‌های سنگین
  • تماس آب یا صابون با چشم
  • لمس یا فشار دادن چشم‌ها
  • آرایش چشم، استفاده از لنز، کاشت مژه، خط چشم، سایه و…
  • استفاده از انواع لوسیون یا کرم صورت
  • شنا کردن
  • قرار گیری در معرض گرد و غبار یا نور مستقیم خورشید

اگر سالمند پس از انجام عمل جراحی آب مروارید با هریک از موارد زیر مواجه شد، سریعا باید با پزشک معالج تماس بگیرید.

  • دیدن جرقه‌های ناگهانی نور
  • قرمز شدن چشم به طوری که معمولی نباشد
  • درد چشم، که با استفاده از دارو‌های ضد درد تسکین نمی‌یابد
  • علائم عفونت
  • وجود هرگونه سایه در دید محیطی
  • دیدن یک پرده تیره که باعث مسدود شدن بینایی شود

 چگونه به سالمند با آب مروارید کمک کنیم؟

از دست دادن بینایی می تواند زندگی کردن را دشوار کند. اگر یکی از سالمندتان مبتلا به آب مروارید است، در اینجا چند کار برای بهبود کیفیت زندگی او انجام دهید:

  • کارها و امورات خانه: کارهای اطراف خانه ممکن است برای فردی که بینایی او مختل است دشوار شود. دریابید که کدام کارها سخت ترین هستند و در انجام آنها کمک کنید. شستن لباس‌ها، بیرون آوردن زباله‌ها و سایر کارهای خانه‌داری، همه چیزهایی هستند که در مواجهه با آب مروارید و اختلال بینایی دشوارتر می‌شوند.
  • محافظت ازخطرات سقوط: سقوط خطر بزرگی برای سالمندان است و اختلال بینایی می تواند احتمال آنها را افزایش دهد. با تمیز کردن آشغال‌های اطراف خانه و برداشتن موانع سر راهشان و آگاهی از خطرات احتمالی هنگام بیرون رفتن در مکان‌های عمومی مانند لغزندگی معابر یا سطوح ناهموار از سقوط جلوگیری کنید.
  • کمک در رانندگی: فرد سالمند شما ممکن است نتواند خودش را به انجام امور یا ملاقات دوستان برساند. در صورت امکان به او کمک کنید و از سایر اعضای خانواده و دوستان بخواهید که خود را نیز در دسترس قرار دهند.
  • کمک در نظافت: نظافت کار بزرگی است و نقص بینایی آن را چالش برانگیزتر می کند. با استخدام یک سرویس نظافتی یا تمیز کردن خانه خود به سالمندتان کمک کنید.
  • کمک درآشپزی: آشپزی نه تنها برای کسی که خوب نمی بیند دشوار است، بلکه خطرناک است. پختن تمام وعده های غذایی فرد سالمندتان کار کوچکی نیست، بنابراین می توانید خدمات تحویل غذا یا مراقبت در منزل را در نظر بگیرید.
  • کمک و پشتیبانی: از دست دادن بینایی می تواند ترسناک باشد و باعث شود که سالمند شما احساس انزوا و تنهایی کند. به نگرانی ها و احساسات او گوش دهید. به او بگویید که برای کمک کردن در آنجا هستید و چقدر از گذراندن وقت با او لذت می برید.

مراقبت از فردی که بینایی او مختل شده است می تواند زمان بر و سخت باشد. اگر نگران میزان مراقبت یا زمان مورد نیاز برای ایمن بودن عزیز سالمندتان در خانه هستید، یک پرستار در خانه را در نظر بگیرید. یک پرستار می‌تواند با انجام نظافت، پختن وعده‌های غذایی مغذی، جلوگیری از سقوط، و بیرون بردن عزیز سالمندتان برای انجام امور و ملاقات‌های اجتماعی با دوستان، از فعالیت‌های شما  نیزحمایت کند و شما هم به امورات خود برسید. کمک گرفتن از پرستار در منزل می تواند از فشار وارد شدن به شما جلوگیری کند و فرد مورد سالمند شما ناراحتی و سربار بودن را احساس نکند.

علائم آب مروارید چیست؟

علائم اولیه آب مروارید شامل نزدیک بینی است. با این حال، هنگامی که آب مروارید برای اولین بار ظاهر می شود، فقط قسمت کوچکی از عدسی چشم را تحت تاثیر قرار می دهد و سالمند ممکن است متوجه کاهش بینایی نشود. با بزرگتر شدن آب مروارید و کدر شدن بیشتر عدسی چشم، علائم قابل توجه تری ایجاد می شود.

نحوه مراقبت و پرستاری از سالمند با آب مروارید

پرستاری از سالمند با آب مروارید

دید کم و تار می تواند نشانه آب مروارید باشد، همچنین حساسیت به نور و خیرگی. سالمندان مبتلا به آب مروارید با دیدن در شب مشکل دارند. در حین مطالعه، فرد مسن ممکن است به نور روشن تری نیاز داشته باشد. دوبینی در یک چشم ممکن است تجربه شود، و تغییرات در نسخه های عینک ممکن است اغلب رخ دهد.

استخدام پرستار سالمند از شکوفایی

موسسه خدماتی پرستاری شکوفایی دارای پرستاران سالمند آموزش دیده هستند که تحت هر شرایطی به فرد سالخورده شما کمک خواهند کرد. اگر برای انجام کارهای روزانه سالمند، حمام کردن و دستشویی بردن سالمند، یا حتی خرید و تمیز کردن خانه به کمک نیاز دارید می توانید با ما در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *