پرخوری در سالمندان | اختلال پرخوری نوعی اختلال مزمن تغذیه ای است.

راه هایی برای جلوگیری ازپرخوری در سالمندان پرخوری سالمندان


پرخوری در سالمندان و راه های جلوگیری از آن

پرخوری یکی از رایج ترین اختلالات تغذیه ای است که همه افراد در هر گروه سنی ممکن است با آن درگیر باشند. اختلال پرخوری به طور کلی اثرات منفی به همراه دارد اما پرخوری در سالمندان به نسبت پرخوری در سایر گروه های سنی اثرات مخرب تری را می تواند به همراه داشته باشد.

ما در این مقاله می خواهیم شما را با هر آنچه که باید درباره پرخوری سالمندان بدانید، آشنا کنیم و اطلاعاتی را در اختیارتان بگذاریم و شما را با راه هایی برای جلوگیری از پرخوری سالمندان آشنا کنیم.

آنچه در این مقاله می خوانید:

اختلال پرخوری چیست؟

همانطور که گفته شد اختلال پرخوری نوعی اختلال مزمن تغذیه ای است که تا سال ها می تواند همراه افراد باشد. افرادی که به این اختلال دچار هستند در دوره های زمانی مختلف میل زیادی به خوردن پیدا می کنند و در واقع دچار پرخوری غیر قابل کنترلی می شوند اما بعد از آن به دلیل پرخوری دچار شرمندگی و پریشانی می شوند.

طبق آمارهای به دست آمده، بیش از 2 درصد جمعیت جهان دچار اختلال پرخوری هستند که تعداد قابل توجهی از آن ها نوجوانان و جوانان نزدیک 20 سال می باشند و سالمندان نیز بخش قابل توجهی از این جمعیت را تشکیل می دهند.

علائم پرخوری در سالمندان

علائم پرخوری سالمندان، بسیار هستند و شما می توانید به سادگی سالمندان مبتلا به پرخوری را تشخیص دهید اما مهم ترین این علائم به شرح زیر است:

  • خوردن غذا و تنقلات بیش از حد طبیعی در طی زمانی کوتاه
  • خوردن غذا و تنقلات به طور مکرر بدون داشتن احساس گرسنگی
  • داشتن احساس پریشانی، خشم، تنفر و گناه بعد از خوردن غذا و تنقلات بیش از حد
  • عدم توانایی جلوگیری از خوردن زیاد
  • ادامه دادن به خوردن مواد غذایی تا پیدا شدن احساسی نا خوشایند در فرد
  • تمایل به خوردن مواد غذایی به طور پنهانی به دلیل احساس شرمندگی و خجالت
  • گلگی کردن از پرخوری، میزان وزن و ظاهر بدنی
  • تمایل نداشتن به انجام کارهایی مانند ورزش که پرخوری را جبران می کند.

توجه داشته باشید که این علائم در مدت زمانی کوتاه ممکن است برای هر فردی پیش بیاید و داشتن این علائم به معنی مبتلا بودن به اختلال پرخوری نیست. تنها زمانی می توان گفت که فردی مبتلا به اختلال پرخوری است که حداقل در 3 ماه گذشته، یک بار در هفته این علائم در وی دیده شده باشد.

اگر طی 3 ماه، این علائم یک تا سه بار در فرد دیده شود، یعنی آن فرد دچار اختلال پرخوری خفیف است اما اگر بیش از 3 بار در هفته این علائم در فرد مشاهده شود، به این معنی است که فرد موردنظر مبتلا به اختلال پرخوری شدید است.

دلایل به وجود آمدن پرخوری در سالمندان

اطرافیان بسیاری از سالمندانی که به این اختلال مبتلا می شوند، به دلیل آشنایی با تغذیه آن فرد در زمانی که شخص سن کمتری داشته، دچار شگفتی می شوند و همین موضوع این سوال را در ذهن آن ها ایجاد می کند که چه چیزی باعث پرخوری سالمندان می شود یا علت بروز پرخوری در سالمندان چیست؟

خب واقعیت این است که متاسفانه در علم پزشکی هنوز علت بروز پرخوری در سالمندان به طور واضح اعلام نشده اما برخی فاکتورها وجود دارند که می توان از آن ها به عنوان دلایل به وجود آمدن پرخوری در سالمندان نام برد.

این فاکتورها عبارتند از:

اضافه وزن:

اصولا خطر ابتلا به پرخوری، در سالمندان چاق که از سنین جوانی درگیر اضافه وزن هستند و دائما به دنبال راهی برای کاهش وزن خود و لاغر شدن می باشند، بیشتر از سایر سالمندانی است که تناسب اندام دارند و در بیشتر زندگی خود از هیکل خود راضی بودند. این به معنی این است که نارضایتی از وزن و سایز در سالمندان، یکی از علت های مهمی است که ممکن باعث به وجود آمدن پرخوری در سالمندان شود.

تروما احساسی:

اثرات هر اتفاق ناگواری از جمله مسخره شدن، جدایی، مرگ و… که در طی زندگی فرد سالمند افتاده باشد و در وی احساسی چون استرس، آزردگی بیش از حد و… ایجاد کرده باشد، در سنین بالا می تواند به شکل اختلال پرخوری در فرد پیدا شود.

تغییرات مغز:

این طبیعی است که با افزایش سن، انسان ها دچار تغییراتی در مغز خود شوند. در برخی از سالمندان به وجود آمدن این تغییرات موجب به وجود آمدن اختلال پرخوری در آن ها می شود.

جنسیت:

طبق تحقیقات انجام شده در این حوزه، با توجه به فاکتورهای بیولوژیکی خانم ها بیشتر از آقایان در معرض مبتلا به اختلال پرخوری هستند و این یعنی خانم های سالمند باید بیشتر از آقایان سالمند به فکر جلوگیری از پرخوری و شناخت راه های مختلف برای کنترل پرخوری باشند.

ژنتیک:

همانطور که می دانید بسیاری از اختلالات و بیماری ها از طریق ژن به نسل های بعدی منتقل می شوند. اختلال پرخوری از جمله آن ها است که می تواند در سنین پیری در فرد خود را نمایان کند و باعث به وجود آوردن پرخوری در سالمندان شود.

مشکلات فیزیولوژیکی:

استرس، افسردگی، فوبیا (ترس)، اختلال دو قطبی، اضطراب و هر مشکل فیزیولوژیکی دیگری، می توان از جمله رایج ترین دلایل بروز پرخوری سالمندان باشد.

عواقب پرخوری در سالمندان

چاقی و اضافه وزن، مهم ترین خطرهایی هستند که سالمندان مبتلا به پرخوری را تهدید می کنند چرا که افزایش وزن سالمندان را با خطراتی چون بیماری های قلبی، دیابت، فشار خون، چربی، سکته مغزی و حتی سرطان مواجه می کند.

البته عواقب پرخوری سالمندان، تنها به چاقی و اضافه وزن خلاصه نمی شود چرا که این اختلال در ابعاد احساسی و اجتماعی نیز، با کاهش کیفیت زندگی آن ها را در معرض خطر قرار می دهد.

علاوه بر این ها، به وجود آمد اختلال در خواب، آسم، سندروم روده تحریک پذیر، دردهای  مزمن و…، از دیگر عواقب این اختلال برای سالمندان می باشد.

راه هایی برای درمان پرخوری سالمندان

شدت بیماری و دلیل فرد از پرخوری، دو فاکتور تعیین کننده هستند که راه درمان پرخوری در سالمندان را تعیین می کنند. با توجه به این دو فاکتور شما می تواند با استفاده از درمان های شناختی رفتاری، درون فردی و رفتار درمانی و همچنین از بین بردن اضافه وزن یا حتی با استفاده از دارو، به درمان اختلال پرخوری در سالمندان بپردازید.

برای پیدا کردن بهترین راه برای درمان پرخوری، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید اما اگر اختلال پرخوری در فرد خیلی شدید نیست شما با استفاده از راه هایی که در ادامه بیان می کنیم، می توانید از پرخوری سالمندان مبتلا به این اختلال جلوگیری کنید.

راه هایی برای جلوگیری از پرخوری سالمندان

در کنار راه های درمان، بهتر است که شما نیز به از بین بردن این اختلال با به کار بردن روش هایی برای جلوگیری از پرخوری افراد سالمند، کمک کنید و حتی مانع بروز این اختلال در سالمندان شوید.

تهیه برنامه غذایی سالم و رژیم غذایی مناسب

تهیه برنامه غذایی سالم و رژیم غذایی مناسب جهت جلوگیری از پرخوری در سالمندان

دلایل به وجود آمدن پرخوری در سالمندان

برنامه غذایی متعادل و رژیم غذایی که در آن مواد غذایی دارای پروتئین و چربی های سالم و البته میوه و سبزیجات باشد، در فرد سالمند احساس سیری ایجاد می کند و باعث می شود احتمال پرخوری در فرد کاهش پیدا کند.

افزایش آگاهی ذهنی

اینکه فرد خودش با عواملی که باعث پرخوری اش می شود، آشنا باشد، به وی کمک می کند بتواند کنترل خود را به دست بگیرد.

خواب کافی

خواب و خوراک با یک دیگر رابطه مستقیمی دارند و وجود مشکل در هر یک فرد را به سمت پرخوری می کشاند. از این برای سالمندان ضروری است که حداقل 7 تا 8 ساعت خواب با کیفیت داشته باشند.

نوشیدن آب

یکی از روش های ساده و موثر برای جلوگیری از پرخوری سالمندان، نوشیدن 8 لیوان آب در روز است.

انجام ورزش

این راه برای سالمندانی که از سنین جوانی به دنبال کاهش وزن خود بودند به طور ویژه پیشنهاد می شود چرا که بهبود تصویر بدنی و افزایش رضایت از وزن و سایز خود، نقش بسیاری در از بین بردن پرخوری سالمندان دارد.

صحبت با دیگران

پرخوری در سالمندان | راه هایی برای جلوگیری از پرخوری سالمندان

سالمندان مانند هر گروه سنی دیگری نیاز به حامی و مراقب دارند و وجود یک فرد حمایتگر می تواند تاثیر بسیار در جلوگیری از پرخوری در سالمندان داشته باشد.

اگر شما هم مانند بسیاری از افراد مشغله های خود را دارید و وقت کافی ندارید تا ساعاتی را بنشینید و به صحبت های افراد مسن گوش دهید، نگران نباشید. پرستاران ما می توانند حامی و مراقبت سالمندان شما باشند.

پرستاران شرکت خدماتی شکوفایی با دلسوزی و مهربانی می توانند در کنار سالمندان شما باشند و حتی آن ها را در طی کردن روند درمان پرخوری، همراهی کنند. همچنین با تشویق آن ها به ورزش، رسیدگی به تغذیه شان، هم صحبتی با آن ها و… به روند کنترل این اختلال و از بین بردن پرخوری سالمندان کمک کنند.

شرکت خدماتی شکوفایی، با تجربه ای چندین ساله در حوزه نگهداری از سالمندان می تواند شما را در انتخاب پرستار مناسب برای افراد سالمند یاری کند و حتی پرستاران نیمه وقت، تمام وقت، شبانه روزی و… را در اختیار شما قرار دهد که به خوبی از سالمندان شما نگهداری می کنند. کافی است با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و شرایط سالمند خود و همچنین خواسته ها و انتظاراتی که از یک پرستار دارید را با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *