بهترین روش های حمام کردن سالمندان

هر سالمندی برای تمیز ماندن به بهترین روش های حمام کردن سالمندان نیاز دارند. مراقبت از سالمندانی که با شما زندگی می کنند، ممکن است به مهارت خاصی نیاز داشته باشد.به خصوص که قرار است این مراقبت در منزل صورت گیرد. بنابراین، ضروری است که در هنگام تمیزکاری، با مهربانی و عطوفت با آنها رفتار کنید.

بسیاری از بیماران سالخورده به دلیل اینکه در بستر بیماری به سر می برند، دچار مشکلات بهداشت فردی خواهند شد. زیرا نه تنها به این دلیل است که جا به جا کردن آنها دشوار است، بلکه تکان دادن آنها با تحمل درد همراه خواهد بود.

تکنیک ها و روش های مناسب برای حمام کردن سالمند، به شما کمک می کند تا بدانید چطور و چه زمانی یک فرد سالمند را به حمام برید. برای آگاهی از این نکات مهم، با ما همراه باشید:

قبل از شروع حمام کردن سالمندان

قبل از یادگیری روش های حمام بردن سالمندان، مهم این است که اعتراف کنید که بسیاری از سالمندان ممکن است با ایده حمام کردن، موافق نباشند و عصبی و یا ناراحت شوند. یادگیری روش های حمام بردن سالمند، فقط منحصر به تکنیک ها و روش های حمام بردن نیست. بلکه محبت و همدردی، یکی از ملزومات آن است.

بخاطر اینکه بسیاری از بیماران سالمند تلاش می کنند تا به صورت آزادانه حرکت کنند، یادگیری چگونگی حمام بردن سالمند، کمی زمانبر خواهد بود.وقتی در حال یادگیری شستن فرد سالمند هستید، مهمترین کار که می توانید انجام دهید این است که آشکارا با آن فرد، ارتباط برقرار کنید.

بهترین روش های حمام کردن سالمندان

درک اهمیت بهداشت در سالمندان

بهداشت مناسب، بخش حیاتی زندگی روزمره برای اکثر بزرگسالان است، اما اگر در حال یادگیری این هستید که چگونه یک فرد سالمند را استحمام کنید، ممکن است درک درستی از نقش مراقبت از بدن در هنگام مراقبت از سالمندان نداشته باشید.

بسیاری از سالمندانی که در بستر هستند و یا قادر به حرکت کردن نیستند، ممکن است در بهداشت فردی دچار مشکل شوند. به عنوان یک مراقب،  نحوه یادگیری شستشوی بدن و مراقبت از موی سالمندان در محیط خانه، بسیار حاٸز اهمیت است و شما قادر خواهید بود با فرد سالمندی که با شما زندگی می کند با مهربانی و دلسوزی رفتار کنید.

آنچه باید در مورد حمام کردن سالمندان در تخت بدانید

استحمام در تخت، یکی از اصلی ترین بخش مراقبت از سالمند در خانه می باشد. قبل از شروع به استحمام در تخت، اطمینان حاصل کنید که تمامی لوازم مناسب و مورد نیاز برای استحمام سالمند را آماده کرده اید و به راحتی قابل دسترسی هستند. برای استحمام در رختخواب، شما نیاز به وساٸل زیر دارید: 

  • شامپو بدن
  • حوله
  • پارچه یا ملحفه ضد آب
  • آب گرم
  • دو عدد ظرف آب

توجه به زمان حمام کردن سالمندان

در نظر داشته باشید که وقتی تصمیم به حمام کردن سالمندان در تخت دارید، درک این مسئله بسیار حاٸز اهمیت است که فرد سالمند ممکن است خجالت بکشد و یا احساس ناراحتی کند که فرد دیگری می خواهد این کار را برای او انجام دهد. تمام تلاش خود را به کار برید تا سالمند بتواند احساس راحت تری با شما داشته باشد. اگر چه استحمام ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد، حقیقت این است که پس از شروع به کار، یک روند نسبتا ساده خواهد بود.

آماده کردن تخت قبل از حمام کردن سالمندان

ایده بسیار خوبی است که تخت را قبل از حمام کردن سالمندان  آماده کنید. ممکن است بخواهید روی تخت را با ملحفه ضد آب بپوشانید تا آب، درون تشک نفوذ نکند. اگر خیالتان از این بابت راحت است، به راحتی حوله هایی را که می خواهید برای زیر و دور بدن سالمند استفاده کنید، قبل از شروع به استحمام آماده کنید.

زمانی که یک فرد سالمندی را استحمام می کنید، مواظب باشید که دچار سرماخوردگی نشود. برای جلوگیری از این حالت، اطمینان حاصل کنید که دمای اتاق را به حد کافی افزایش داده باشید و در طول حمام، او را تا حد ممکن بپوشانید. شما باید، فقط قسمت هایی که در حال شستشوی آن هستید را بدون پوشش قرار دهید. این، به این دلیل است که بیمار هم احساس راحتی کند و هم بدنش گرم بماند و مانع سرما خوردگی او شوید.

بهترین روش های حمام کردن سالمندان

در حمام کردن سالمندان از بالاتنه شروع کنید

با شستن قسمت بالاتنه، حمام کردن سالمندان را شروع کنید. در ابتدا قسمت شانه ها را شستشو دهید و برای این کار، از شامپو بدن استفاده کنید. هر سمت بدن سالمند را از بالا به پایین و با استفاده از شامپو بدن و آب گرم شستشو دهید.بدن او را با آب گرم با استفاده از یک لیف جداگانه و آبی که از قبل آماده کرده اید، آبکشی کنید.بدانید که اگر صابون یا شامپو بدن روی پوست آنها باقی بماند، ممکن است خشک شود و باعث ایجاد حساسيت پوستي در فرد سالمند شود.

از آنجا که بسیاری از سالمندان در معرض خشکی، اگزما و خارش پوست هستند، بهتر است صابون یا شامپو بدن را به طور کامل از روی بدن او بوسیله آب، شستشو دهید تا چیزی روی پوست آنها باقی نماند.

پس از شستشو و آبکشی فرد سالمند، یک حوله بردارید و به آرامی او را خشک کنید. مراقب باشید که با ملایمت و مهربانی این کار را انجام دهید و از مالش شدید پوست آنها اجتناب کنید. ابتدا یک طرف بدن و سپس طرف دیگر را بشویید. در پایان، قسمت خصوصی شخص را بشویید.

در حالی که بسیاری از افراد سالمند ممکن است با این کار، عصبی و یا ناراحت شوند، همدردی با آن ها، تا حدودی به آن ها کمک خواهد کرد تا متوجه شوند که این وضعیت آنها، تجربه خجالت آوری برای آنها نیست. اطمینان حاصل کنید که آن ناحیه را به طور کامل خشک کنید و سپس فرد سالمند را به پشت برگردانید.

قبل از استفاده از شامپوی بدون آب برای سالمند توضیح دهید

هنگامی که بدن فرد را شسته اید، ممکن است بخواهید از شامپوی بدون نیاز به شستشو استفاده کنید. اگر فرد سالمند ترجیح می دهد که موهای او را با آب بشویید، ممکن است در آن زمان این کار را، انجام دهید. درباره استفاده از کلاه شامپو  و شامپو بدون آب برای آنها توضیح دهید. مهم است که برای بیمار سالمند، گزینه های گوناگون را ارائه دهیم. استراحت در رختخواب، به اندازه کافی برای آن ها دشوار است، اما با ارائه گزینه های مختلف به بیمار برای انتخاب ( کلاه شامپو برای سالمندان یا شامپو بدون آب)، باعث می شویم احساس کنند هنوز هم اختیاراتی در زندگی خود دارند.

مراقبت از موی سالمندان در زمان حمام کردن سالمندان

شاید یکی از جنبه های چالش برانگیز مراقبت از سالمندان این است که شما، مراقبت صحیح و مناسبی برای موی سالمندان به آنها اراٸه دهید. نکته مهم این است که بدانید مراقبت از موهای سالمندان با مراقبت از موی افراد جوان، بسیار فرق دارد.همانطور که افراد پا به سن می گذارند، موی آنها هم تغییر می کند، نیازهای آنها برای مراقبت از مو نیز تغییر خواهد کرد. مراقبت از مو در سالمندان، برای افرادی که مشغول به این کار هستند، نباید یک تجربه پر از استرس به شمار آید. بلکه با درک درست و نگاهی دلسوزانه، ممکن است تجربه ای راحت داشته باشید.

در ابتدا، در مورد شامپو بدون نیاز به آب، برای مردم صحبت کنید. شامپوی بدون نیاز به آب، گزینه مناسبی برای بسیاری از بیماران سالمند است. همیشه نحوه عملکرد شامپو بدون آب را برای آن ها توضیح دهید تا فرد سالمند بتواند نظر خود را در مورد چگونگی مراقبت از موهای خود بیان کند. برای بیماران علاقه مند به شامپو بدن، شامپو بدن بدون نیاز به آب نیز موجود است. بخشی از ارائه مراقبت دلسوزانه،این است که به آن ها حق انتخاب دهید.

نحوه استفاده از شامپوی بدون آب جهت شستشوی موی سالمند

اگر فردی که مراقبت از آن را به عهده گرفته اید، شامپو بدون آب را پذیرفت، ممکن است بخواهید از کلاه شامپو بدون شستشو برای او استفاده کنید. یک کلاه شامپو برای سالمند، یک شامپوی بدون نیاز به شستشوی ساده و ایمن را ارائه می دهد. به راحتی کلاه شامپو را برای بیماران سالمند، روی سر آنها قرار دهید و آن را به آرامی ماساژ دهید.

کلاه، حاوی مواد تمیز کننده ای است که به دقت و به آرامی و بدون نیاز به آب، موی سالمند را شستشو خواهد داد. شامپوی بدون آب، گزینه فوق العاده ای برای سالمندانی است که نمی خواهند موهایشان را کاملا خیس کنند. شامپوی بدون آب، همچنین تضمین می کند که بیمار نیاز به خشک کردن مو پس از تمیز کردن نخواهد داشت.

مراقبت از موهای سالمند در رختخواب

یک گزینه دیگر برای مراقبت از موهای سالمند این است که موهای او را به طور کامل، در رختخواب با شامپو شستشو دهید. شما می توانید یک حوضچه آب به طور خاص برای شستن موی او در رختخواب سالمند، طراحی کنید. این تضمین می کند که بیمار نیازی به حرکت دادن یا ترک رختخواب خود ندارد تا موهایش، شسته شود.

به خاطر داشته باشید که حتما دمای آب را چک کنید، زیرا آب، نباید بیش از حد گرم یا خیلی سرد باشد. قبل از قرار دادن حوض،  قسمت بالای تخت را با حوله بپوشانید. سپس شما می توانید به سادگی موی سر سالمند  بیمار را بشویید. با حوله، موهای او را به آرامی و به طور کامل پس از شستشو خشک کنید و مطمئن شوید که پس از شستشوی موی او، احساس راحتی خواهد داشت.

بهترین روش های حمام کردن سالمندان

چه زمانی کار حمام کردن سالمند شما تمام خواهد شد؟

پس از کمک به بیمار سالمند با تمیز کردن و استحمام او، اطمینان حاصل کنید که مراقبت های زیر را انجام داده اید. در حالی که اکثر بیماران سالمند نیاز به استحمام هر روزه ندارند، اما بسیار مهم است که شما به طور مرتب از آنها مراقبت به عمل آورید.

صورت و قسمت های خصوصی بدن

صورت و قسمت های خصوصی بدن او را، هر روز بشویید.زیر بغل ها نیز، روزانه به شستشو نیاز دارند. شستشوی کامل بدن سالمند را می توان در تخت، در صورت نیاز انجام داد. اما، این کار باید به طور منظم انجام شود تا اطمینان حاصل شود که بیمار به اندازه کافی تمیز شده است، در حالی که در خانه، تحت مراقبت هستند.علاوه بر این، همیشه به نیازها، افکار و عقاید بیمار گوش فرا دهید. اگر بیمار سالمند شکایت میکند و ایراد میگیرد، زمانی که قرار است او را استحمام کنید، او را درک کنید.

زیرا ممکن است در آن لحظه احساس خجالت زدگی و یا ناراحتی داشته باشد.با بیمار صحبت کنید و نظر او را درباره راه هایی که می تواند با شما احساس راحت تری داشته باشد جویا شوید و این پیشنهادات را تا آنجا که ممکن است اجرا کنید.

نکات قابل توجه در هنگام مراقبت از سالمند

گاهی اوقات چند تغییر ساده می تواند دنیایی از تفاوت را در هنگام مراقبت از بیمار سالمند در خانه اش ایجاد کند. مهمتر از همه، این است که همیشه نسبت به مراقبت و راحتی بیمار هنگام کمک به او و یا استحمام او، بیشتر تمرکز داشته باشید.

اگرچه ممکن است شما با ایده ی پیشنهاد استحمام و یا استفاده از شامپوی بدون آب، مشکلی نداشته باشید، اما در نظر داشته باشید که بعضی از سالمندان در مورد این فرآیند، عصبی و ناراحت می شوند. بنابراین بسیار مهم است که شما، روی اراٸه مراقبت بیمار محور، تمرکز داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *