نحوه اندازه گیری فشارخون با استفاده از دستگاه فشارسنج

نحوه اندازه گیری فشار خون با استفاده از دستگاه فشارسنج

امروزه نحوه استفاده از دستگاه فشارسنج برای اندازه گیری فشارخون را هر کسی (مخصوصا افرادی که خود یا یکی از اعضای خانواده اش دارای فشار خون بالا می باشد) باید بداند. هر بار که قلب شما می تپد، خون را از طریق سیستم گردش خون شما پمپاژ می کند و به عروق خونی – رگ ها، عروق و مویرگ ها فشار وارد می کند. این به عنوان فشار خون شناخته می شود و بدون آن، استخوان ها، عضلات، اندام ها و سایر بافت ها، اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز را دریافت نمی کنند. سیستم های مختلف بدن مانند سیستم ایمنی و گوارشی نیز بدون فشار خون کار نمی کنند.

فشار خون بالا که به آن فشار خون نیز گفته می شود، هنگامی رخ می دهد که نیروی وارد شده به دیواره رگ های خونی شما بیش از حد زیاد شود، که می تواند تپش قلب شما را بیش از حد کند و منجر به مشکلات جدی سلامتی مانند حمله قلبی و سکته شود.

نکته ترسناک این است که فشار خون بالا معمولاً هیچ علامتی ندارد. در واقع به حدی بی علامت است که به “قاتل خاموش” ملقب شده است. هر کسی که در معرض فشار خون است باید کاملاً از سطح فشار خون خود آگاه باشد. حتی اگر به طور کلی سالم هستید و سابقه خانوادگی فشار خون ندارید، باز هم لازم است فشار خون خود را هر چند وقت یک بار بررسی کنید.

از آنجا که شما احتمالاً هر روز، هفته یا ماه برای انجام معاینات به مطب دکتر نمی روید، در اینجا یک راهنمای مفید برای کنترل فشار خون در خانه آورده شده است.

بسیاری از افراد فشار خون خود را در خانه کنترل می کنند. آنها اغلب این کار را برای مدیریت یا درمان یک بیماری خاص انجام می دهند. اگر فشار خون خود را در خانه کنترل می کنید، اندازه ها را ثبت یا ذخیره کنید. این سابقه به پزشک شما نشان می دهد که چگونه فشار خون شما در طول روز تغییر می کند. اگر از دارو هایی برای کنترل فشار خون استفاده می کنید، در صورت موثر بودن، تاثیر آن مشخص می شود. اندازه گیری فشار خون در خانه روش خوبی برای مشارکت در مدیریت سلامت است.

اندازه گیری فشارخون در خانه با فشارسنج

برای اندازه گیری فشارخون در خانه می توانید از مانیتور آنیروئید (دستی) یا مانیتور دیجیتال استفاده کنید. مانیتوری را انتخاب کنید که بهترین نیاز شما را برآورده کند. هنگام انتخاب مانیتور به ویژگی های زیر دقت  کنید.

اندازه : اندازه فشار سنج مناسب بسیار مهم است. اندازه کاف شما به اندازه بازوی شما بستگی دارد. می توانید از پزشک، پرستار، یا داروساز بخواهید که به شما کمک کند. اگر اندازه کاف دستگاه فشار سنج شما اشتباه باشد، میزان فشار خون می تواند اشتباه باشد.

قیمت : هزینه ممکن است یک عامل اصلی باشد. دستگاه سنجش فشار خون خانگی از نظر قیمت متفاوت است. شاید بخواهید برای یافتن بهترین نوع، جستجو کنید. به خاطر داشته باشید که دستگاه های گران قیمت ممکن است بهترین یا دقیق ترین نباشند.

نحوه اندازه گیری فشارخون با استفاده از دستگاه فشارسنج

نحوه اندازه گیری فشارخون با استفاده از دستگاه فشارسنج

صفحه نمایش : خواندن اعداد روی مانیتور باید آسان باشد.

صدا : شما باید بتوانید ضربان قلب خود را از طریق استتوسکوپ (گوشی پزشکی) بشنوید.

آزمایشات نشان می دهد که دستگاه های انگشتی و مچی همیشه اندازه گیری های صحیحی انجام نمی دهند. این دستگاه ها به محل قرارگیری و دمای بدن حساس هستند. همچنین گران هستند و قیمت آنها بیش از 100 دلار است.

مانیتور آنیروئید (دستی) فشار سنج

مانیتور آنیروئید فشار خون را به صورت دستی بررسی می کند. این یک فشار سنج است که شما با نگاه کردن به یک نشانگر روی صفحه عدد فشار خون خود را می خوانید. کاف به دور بالای بازو می رود و شما یک پمپ لاستیکی را فشار می دهید تا با دست آن را باد کنید.

قیمت مانیتور های آنیروئید اغلب کمتر از مانیتور های دیجیتال است. قیمت آنها از حدود 20 تا 40 دلار است. این کاف یک استتوسکوپ داخلی دارد. نیازی به خرید گوشی پزشکی جداگانه ندارید. این دستگاه ممکن است دارای یک ویژگی باشد که به راحتی می توان کاف را با یک دست قرار داد. همچنین قابل حمل است و به راحتی می توانید آن را جا به جا کنید.

اشکالاتی نیز در مانیتور آنروئید وجود دارد. این یک دستگاه پیچیده است که می تواند به راحتی آسیب ببیند و دقت کمتری داشته باشد. اگر یک حلقه فلزی برای محکم کردن کاف روی دست نداشته باشد، ممکن است استفاده از آن سخت باشد و‌ این حلقه همان چیزی است که بستن کاف را آسان می کند. علاوه بر این، ممکن است فشار دادن پمپ لاستیکی که کاف را باد می کند، دشوار باشد. این نوع مانیتور به دلیل نیاز به گوش دادن به ضربان قلب از طریق استتوسکوپ، ممکن است برای افراد کم شنوا بهترین گزینه نباشد. 

مانیتور دیجیتال فشار سنج

مانیتور های دیجیتال برای اندازه گیری فشار خون محبوبیت بیشتری دارند. استفاده از آنها اغلب آسانتر از دستگاه های آنیروئید است. مانیتور دیجیتال دارای یک اندازه گیر و استتوسکوپ در یک واحد است. همچنین دارای یک نشانگر خطا است. میزان فشار خون در صفحه کوچکی نمایش داده می شود. خواندن این ممکن است از شماره گیری آسان تر باشد. بعضی از دستگاه ها حتی یک گزیته چاپ کاغذی دارند که به شما میزان فشار خون را به صورت چاپ شده نشان می دهد.

متورم کردن کاف بسته به مدل دستگاه، خودکار یا دستی است. خالی شدن کاف اما، خودکار است. مانیتور های دیجیتال برای بیماران کم شنوا مفید هستند، زیرا نیازی به گوش دادن به ضربان قلب شما از طریق استتوسکوپ نیست.

اشکالاتی نیز در نمایشگر دیجیتال وجود دارد. حرکات بدن یا ضربان قلب نامنظم می تواند بر دقت آن تأثیر بگذارد. بعضی از مدل ها فقط روی بازوی چپ کار می کنند. این می تواند استفاده از آنها را برای برخی از بیماران سخت کند. مانیتور های دیجیتال گران تر هستند. قیمت آنها از حدود 30 دلار تا بیش از 100 دلار است. آنها همچنین به باتری نیاز دارند.

چگونه می توانم بفهمم که دستگاه فشار سنج من دقیق است یا از آن به درستی استفاده می کنم؟

هنگامی که دستگاه خود را خریداری کردید، از پزشک بخواهید که آن را از نظر صحت و دقت بررسی کند. آنها باید سالی یک بار مانیتور شما را بررسی کنند. خودتان، به صورت دوره ای لوله ها را از نظر ترک و نشت بررسی کنید. مراقبت و نگهداری مناسب لازم است. اطمینان حاصل کنید که هنگام جمع کردن آن لوله پیچ خورده نیست. آن را از گرما دور نگه دارید.

از پزشک یا پرستار خود بخواهید که نحوه استفاده صحیح از دستگاه سنجش فشار خون را به شما آموزش دهد. این به شما کمک می کند تا در کنترل فشار خون خود به نتایج خوبی برسید.

چگونه فشار خون خود را اندازه گیری کنم؟

قبل از اینکه فشار خون خود را بررسی کنید، باید :

  • 30 دقیقه بعد از خوردن غذا یا استفاده از کافئین، الکل یا محصولات دخانیات صبر کنید.
  • به دستشویی بروید و مثانه خود را خالی کنید.
  • 3 تا 5 دقیقه استراحت کنید و صحبت نکنید.
  • در وضعیت راحتی بنشینید، در حالی که پاها و مچ پا ها روی هم‌ قرار نگرفته باشد و کمرتان ثابت و به جایی تکیه داده باشید.
  • بازوی چپ خود را تا سطح قلب بالا ببرید. آن را روی میز یا دسته صندلی قرار دهید و بی حرکت بنشینید.
  • کاف را به قسمت بالای بازوی لخت خود بپیچید. کاف باید صاف و محکم باشد. باید فضای کافی برای لغزیدن یک نوک انگشت به زیر کاف داشته باشد.
  • محل قرارگیری کاف را بررسی کنید. لبه پایین آن باید 1 اینچ بالاتر از چین آرنج شما باشد.

در ادامه، مراحل انجام استفاده از مانیتور آنیروئید آورده شده است : 

  • گوش های استتوسکوپ را درون گوش خود قرار دهید. گوشی ها باید رو به جلو و به سمت چشمان شما باشند.
  • صفحه ی  استتوسکوپ را در قسمت داخلی آرنج خود قرار دهید.
  • با فشار دادن پمپ لاستیک، کاف را باد کنید. فشار را ادامه دهید تا جایی که اشاره گر روی صفحه به 30 تا 40 امتیاز بالاتر از آخرین خواندن سیستولیک شما برسد. قرائت سیستولیک بالاترین تعداد فشار خون است. کاف را با سرعت سریع و باد کنید، نه فقط چند بار در یک لحظه. باد کردن خیلی آهسته باعث نتیجه کاذب می شود.
  • شیر را روی واحد کمی شل کنید و به آرامی اجازه دهید مقداری هوا از کاف خارج شود. کاف را 2 تا 3 میلی متر در ثانیه تخلیه کنید. اگر دریچه را خیلی شل کنید، نمی توانید فشار خون خود را اندازه بگیرید.
  • همانطور که هوا را از کاف خارج می کنید، صدای ضربان قلب خود را خواهید شنید. برای شنیدن اولین صدا با دقت گوش دهید و با مشاهده نشانگر روی صفحه، میزان فشار خون را بررسی کنید. این عدد فشار سیستولیک شما است.
  • به تخلیه کاف ادامه دهید. به ضربان قلب خود گوش دهید. شما می شنوید که ضربان قلب شما پس از چند لحظه، متوقف شده است. عدد روی صفحه را بررسی کنید. این عدد فشار دیاستولیک شما است.
  • مقدار فشار خون را در پرونده خود بنویسید. فشار سیستولیک جلوی فشار دیاستولیک می رود. مثلاً 120/80.
  • اگر نیاز به اندازه گیری مجدد دارید، قبل از شروع 2 تا 3 دقیقه صبر کنید.

در زیر مراحل استفاده از مانیتور دیجیتال ذکر شده است‌ :

  • برای راه اندازی، دستگاه خود را روشن کنید.
  • در مدل های اتوماتیک، کاف با فشار یک دکمه خود به خود باد می شود. در مدل های دستی، باید کاف را باد کنید. این کار را با فشار دادن سریع پمپ لاستیک انجام می دهید.
  • بعد از باد شدن کاف، دستگاه اتوماتیک به آرامی هوا را خارج می کند.
  • به صفحه نمایش نگاه کنید تا فشار خون شما کاهش یابد. دستگاه فشارهای سیستولیک و دیاستولیک شما را نشان می دهد. مقدار فشار خون اندازه گیری شده را در پرونده خود بنویسید. فشار سیستولیک جلوی فشار دیاستولیک می رود. مثلاً 120/80.
  • دکمه خالی کردن را فشار دهید تا کل هوای کاف آزاد شود.
  • اگر نیاز به اندازه گیری مجدد دارید، قبل از شروع 2 تا 3 دقیقه صبر کنید.

بیشتر بخوانید: ورزش و کاهش فشار خون بالا

نکات تکمیلی

فشار خون طبیعی 120/80 یا پایین تر است. فشار خون بالا، 140/90 یا بالاتر است. اگر فشار خون شما بین 120/80 تا 140/90 باشد، ممکن است چیزی به نام پیش فشار خون داشته باشید. این به این معنا است که شما در معرض خطر فشار خون بالا هستید.

فشار سیستولیک (شماره اول) :

  • عادی کمتر از 120
  • پیش فشار خون 120–139
  • فشار خون بالا رده 1 ، 140-159
  • فشار خون بالا رده 2 ، 160 یا بالاتر

فشار دیاستولیک (شماره دوم) :

  • عادی کمتر از 80
  • در معرض خطر 80-89
  • فشار خون بالا رده 1، 90-99
  • فشار خون بالا رده 2، بالا تر از 100

توجه داشته باشید که، اگر به دیابت یا بیماری کلیوی مبتلا هستید، محدوده فشار خون بالا ممکن است کمتر از سایر افراد باشد. یا اگر شما بیش از 65 سال سن دارید، ممکن است فشار خون بالاتر باشد. در مورد آنچه فشار خون بالا برای شما در نظر گرفته شده با پزشک خود صحبت کنید.

اصطلاحات پزشکی

کنترل فشار خون در خانه می تواند گیج کننده باشد. در زیر لیستی از اصطلاحات مفید برای اطلاع شما آورده شده است.

  • فشار خون : نیروی خون در برابر دیواره های شریان.
  • هایپر تنشن Hypertension : فشار خون بالا.
  • هیپو تنشن Hypotension : فشار خون پایین.
  • سرخرگ بازویی : رگ خونی است که از شانه به زیر آرنج می رود. شما فشار خون خود را در این شریان اندازه گیری می کنید.
  • فشار سیستولیک : بالاترین فشار در یک شریان وقتی قلب شما خون را به بدن شما پمپ می کند.
  • فشار دیاستولیک‌ : کمترین فشار در یک سرخرگ در هنگام استراحت قلب شما است.
  • اندازه گیری فشار خون : محاسبه ای از سیستولیک و دیاستولیک است که ابتدا با عدد سیستولیک و فشار دیاستولیک نوشته شده یا نمایش داده می شود. مثلاً 120/80، این میزان فشار خون طبیعی است.

اندازه گیری فشار خون به صورت دستی کار پیچیده ای نیست، اما باید توسط یک متخصص پزشکی آموزش دیده انجام شود. اگر می خواهید فشار خون خود را در خانه اندازه بگیرید، بهتر است از یک دستگاه فشار سنج دیجیتال استفاده کنید تا خطای کاربر را که می تواند باعث قرائت غیر قابل اعتماد شود، از بین ببرید.

طبق AHA، فشار خون سالم آن است که در زیر 120/80 میلی متر جیوه باقی بماند.

قرائت فشار خون به صورت دو عدد نوشته می شود. معمولاً شبیه کسر است و به دنبال آن حروف “mmHg” می آید. به عنوان مثال ، 120/80 mmHg.

اولین شماره فشار خون سیستولیک شما است که به فشار موجود در رگ های خونی هنگام ضربان قلب اشاره دارد. شماره دوم فشار خون دیاستولیک شما است که به فشار خون در هنگام استراحت قلب در بین ضربان ها اشاره دارد.

نحوه اندازه گیری فشارخون با استفاده از دستگاه فشارسنج

نحوه اندازه گیری فشارخون با استفاده از دستگاه فشارسنج

“mmHg” مخفف “میلی متر جیوه” است. پزشکان از جیوه در اولین مانیتور دقیق فشار خون استفاده کردند و این واحد استاندارد برای اندازه گیری باقی مانده است.

هر بار که فشار خون خود را می گیرید، میزان مطالعه به یکی از پنج دسته تقسیم می شود. در اینجا تجزیه انواع مختلف فشار خون وجود دارد که بالا تر به آن اشاره کردیم. پزشک باید حداقل سالی یکبار دستگاه فشار سنج شما را چک کند. این کار به شما اطمینان می دهد که اندازه گیری ها دقیق است. فقط پزشک می تواند فشار خون بالا را در شما تشخیص دهد. اگر چندین روز مطالعه زیاد دارید با پزشک خود تماس بگیرید. حتماً گزارش بازدید از فشار خون را به همراه داشته باشید.

افت فشار خون،فشار خون پایین است. این حالت زمانی اتفاق می افتد که فشار سیستولیک شما به طور مداوم زیر 90 باشد یا 25 تا کمتر از حد طبیعی باشد. در صورت کم بودن فشار خون با پزشک خود تماس بگیرید. افت فشار خون می تواند نشانه شوک باشد که تهدید کننده زندگی است. اگر سرگیجه یا سبکی سر دارید سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.

سوالاتی که می توانید از پزشک خود بپرسید شامل این موارد است :

  • چرا باید فشار خون خود را در خانه کنترل کنم؟
  • چند بار نیاز به اندازه گیری فشار خون دارم؟
  • از چه نوع مانیتور استفاده کنم؟
  • اندازه فشار خون من به چه معناست؟
  • چه چیزی برای من فشار خون طبیعی تلقی می شود؟
  • اگر فشار خون من غیرطبیعی باشد چه کاری باید انجام دهم؟
  • آیا تغییراتی در سبک زندگی وجود دارد که بتوانم برای کنترل فشار خونم انجام دهم؟
  • آیا برای کنترل فشار خون نیاز به مصرف دارو دارم؟
  • چه چیزهای دیگری می توانند بر میزان فشار خون تأثیر بگذارند؟

منابع: familydoctor و bhf

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *