7 کاری که برای جلوگیری حسادت خواهر و برادر به همدیگر باید انجام دهید

7 کاری که برای جلوگیری حسادت خواهر و برادر به همدیگر باید انجام دهید

چگونه از حسادت خواهر و برادر به همدیگر جلوگیری کنیم؟ حسادت خواهر و برادر نسبت به نوزاد جدید قابل درک به نظر می رسد اما وقتی چند سالی می گذرد و بچه های شما هنوز حسادت می کنند چه می کنید؟

حسادت خواهر و برادر به همدیگر

شاید شما از حسادت فرزند بزرگتر خود خسته شده اید و از اینکه باید به طور مداوم به او توجه کنید به ستوه آمده اید. حتی زمانی که باردار بودید او از آمدن برادر نوزادش نگران بود.

فکر می کردید که این مرحله سپری می شود اما چند سال بعد امید شما زیر حسادت های فرزند بزرگتان دفن شد. او از هر نظر خوب رفتار می کند اما وقتی نوبت به برادر یا خواهر دیگرش می رسد با هم رقابت می کنند. حمام کردن، مسواک زدن، بازی کردن همه اینها برای مادری که با فرزندان حسودی روبروست لذت خود را از دست می دهد.

بنابراین شما فکر می کنید که باید توجه بیشتری به فرزندتان بکنید اما متاسفانه در برخی موارد این کار هم جواب نمی دهد و در واقع به نظر می رسد که نتیجه معکوس هم دارد. هر چه به او بیشتر توجه کنید باز هم توجه بیشتر می خواهد. شما سعی می کنید منصف باشید اما در عین حال متوجه می شوید که زمان بیشتری را با کودک حسودتان می گذرانید تا احساسات او را آرام کنید.

چگونه از حسادت خواهر و برادر جلوگیری کنیم؟

هیچ وقت برای ایجاد یک رابطه قوی خواهر و برادر دیر نیست؛ حتی وقتی سال هاست که از این اتفاق می گذرد. بسیاری از والدین تصور می کنند که رقابت بین خواهر و برادر طبیعی است، اینکه بچه هایشان همیشه با هم دعوا می کنند و یا بدتر از آن، آنها فکر می کنند که هیچ راهی برای نجات پیدا کردن از این وضعیت وجود ندارد.

7 کاری که برای جلوگیری حسادت خواهر و برادر به همدیگر باید انجام دهید

مطمئن باشید می توانید کارهای زیادی برای پایان دادن به حسادت خواهر و برادر انجام دهید؛ بدون اینکه احساس خستگی کنید. به این 7 کاری که برای ایجاد یک ارتباط فوق العاده بین فرزندانتان باید انجام دهید نگاهی بیندازید:

#1  فرزند بزرگتر خود را به خاطر اینکه برادر یا خواهر بزرگ خوبی است تحسین کنید

ما تمایل داریم ببینیم که افکار و توجه خود را روی چه چیزی متمرکز می کنیم، اینطور فکر نمی کنید؟ اگر به نظر می‌رسد رفتار فرزندتان حسادت او را تأیید می‌کند، احتمالاً موارد بیشتری را هنگام حسادت او تشخیص می‌دهید. از این گذشته، ما دوست داریم که حق با ما باشد، بنابراین راه‌هایی برای «ثابت» کردن حق بودن خود پیدا می‌کنیم.

ترفندی که وجود دارد این است که عمدا زمان هایی را که او برادر یا خواهر خوبی بوده است را پیدا کنیم و او را به این خاطر تشویق کنیم. ستایش او به خاطر رفتار مثبتش او را تشویق می کند که این مسیر را ادامه دهد. وقتی با خواهر و برادرش خوب رفتار می کند می تواند کمتر از طریق بدرفتاری توجه ها را به خود جلب کند.

ترویج رفتار مثبت از طریق تمجید بسیار ساده تر از اصلاح رفتار منفی است.

#2 تشویق به همکاری، نه رقابت

آیا به نظر می رسد تمام کاری که بچه های شما انجام می دهند این است که بجنگند تا ببینند چه کسی بهترین است؟ این همیشه زمانی که آنها نسبت به خواهر و برادر خود حسادت می کنند یا برای محبت شما رقابت می کنند خوب کار نمی کند.

لازم نیست که رقابت، روش پیش‌فرض تعامل آنها باشد. در واقع آنها را به همکاری تشویق کنید نه رقابت با یکدیگر. هر چه کمتر خواهر و برادر خود را به عنوان مخالف ببینند، بیشتر می توانند ارزش داشتن یک برادر یا خواهر را درک کنند.

7 کاری که برای جلوگیری حسادت خواهر و برادر به همدیگر باید انجام دهید

چگونه می توانید همکاری را تشویق کنید؟

  • یک کار را با هم انجام دهد و نه با حالت رقابت (مثل تمیز کردن اسباب بازی ها در زمان معین، نه توسط کسی که می تواند آن را سریعتر انجام دهد).
  • به عنوان یک تیم کار کنید (یک کودک می تواند جوراب ها را جور کند در حالی که دیگری جفت ها را به هم گره می زند).
  • بازی هایی را انجام دهید که آنها را در یک گروه قرار می دهد (بازی هایی که تمرکز کمتری روی برد و باخت دارند)

#3  کاری کنید که فرزندانتان احساس نکنند کنار گذاشته شده اند

حسادت خواهر و برادر اغلب به این دلیل به وجود می آید که یکی از بچه ها احساس می کند کنار گذاشته شده است. وقتی به کودک شیر می‌دهید، هر آخر هفته به کلاس‌های ژیمناستیک خواهرش می‌روید یا با غذا خوردن سخت‌گیرانه‌اش مبارزه می‌کنید، احساس می‌کند که کنار گذاشته شده است.

راه هایی پیدا کنید که به او احساس مشارکت داشته باشید، حتی به ساده ترین شکل ممکن. به جای آشپزی در حالی که بچه ها بازی می کنند (یا دعوا می کنند)، از او دعوت کنید تا به شما کمک کند برگ های کاهو را جدا کنید یا میز را بچینید. زمانی که در کلاس ژیمناستیک منتظر می مانید برای بازی کردن یا مطالعه با هم استفاده کنید.

او هنوز هم می تواند احساس کند که توجهتان شامل حال او شده است، حتی اگر توجهش به خواهرش معطوف شود. گنجاندن او در کارها و برنامه ها تا جایی که ممکن است باعث می شود متوجه شود که او نادیده گرفته نمی شود، بلکه بخشی از “تیم” شماست.

#4  در مورد چیزهایی که بچه هایتان را خاص می کند صحبت کنید

دیدن افرادی دیگری که مورد توجه و تمجید شما قرار می گیرند، می تواند حسادت خواهر و برادر را رد کنند و باعث شود فرزندتان نسبت به خودش احساس خوبی نداشته باشد. خواهر و برادر او ممکن است یک رویداد خاص در مدرسه داشته باشد یا تمام توجه اقوام را به خود جلب کند.

اگر احساس کردید که او از خواهر یا برادرش رنجیده است، تمام روش‌های خاص و منحصربه‌فرد او را به او یادآوری کنید. او را کنار بگذارید و در مورد اینکه چگونه نقاشی‌هایش شما را خوشحال می‌کند یا اینکه چقدر برادر مسئولیت‌پذیری است صحبت کنید.

حتی با وجود تمام توجهی که ممکن است خواهر یا برادرش جلب کند، او هنوز هم به خاطر همین که هست ارزشمند است. جایگاه او در خانواده هرگز به میزان توجه خواهر و برادرش بستگی ندارد.

#5  بچه های خود را با هم مقایسه نکنید

بچه ها حرف های ما را می شنوند و حتی زبان بدن ضمنی را می فهمند. آنها می دانند که ما در مورد اینکه چه کسی اول شروع به راه رفتن کرد صحبت می کنیم یا فکر می کنیم یکی از آنها بیشتر از دیگری عصبانی می شود یا خیر . این مقایسه‌ها می‌تواند حسادت خواهر و برادر را تشدید کند و پیوندی را که می‌خواهید تقویت کنید، را از بین ببرد.

7 کاری که برای جلوگیری حسادت خواهر و برادر به همدیگر باید انجام دهید

به جای مقایسه، در مورد نقاط عطف هر کودک بدون ذکر دیگری صحبت کنید. از برچسب زدن به هر یک از آنها به نحوی که باعث شود آنها باور کنند که این ویژگی مختص به آنها است خودداری کنید (“او هنرمند است”).

و در مورد کارهایی که بچه دیگر در آن شرایط انجام داده صحبت نکنید، انگار که بخواهید بگویید برادرش این کار را بهتر انجام می‌داده است.

#6 همدلی را تشویق کنید

بچه ها شروع به درک احساسات دیگران نمی کنند. در واقع، این مهارت – همدلی – در طول سال ها رشد می کند و به بهترین وجه از دوران کودکی پرورش می یابد. به هر حال، چگونه بچه ها می توانند رفتار خود را اصلاح کنند، در حالی که نمی دانند چگونه بر دیگران تأثیر می گذارند؟

شما همچنین می توانید یکی از تجربیات گذشته او را به آنچه در لحظه می بیند ربط دهید. اگر خواهرش را در حال گریه می بینید، می توانید بگویید: «همه ما هم غمگین هستیم. یادت هست وقتی مجبور شدیم پارک را ترک کنیم چقدر ناراحت شدی؟ خواهرت هم چنین چیزی را احساس می کند.»

این پاسخ ها به فرزند شما کمک می کند تا خود را جای دیگران بگذارد و احساس آنها را تصور کند. هرچه بیشتر بتواند «نتایج» رفتارش را پیش‌بینی کند، بهتر می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا رفتارش مهربانانه باشد یا نه.

فرض کنید او معمولاً از اینکه شما به خواهرش آرامش می دهید احساس حسادت می کند. اما اکنون او ممکن است درک کند که او ناراحت است چون عروسکش شکسته شده است، درست همانطور که خودش وقتی عروسکش را از دست داده بود ناراحت بود.

#7 عشق بی قید و شرط خود را تقویت کنید

در اعماق وجود، همه ما از طرد شدن می ترسیم، و بچه ها هم این ترس را دارند. آنها نگران هستند که رفتارشان ما را از خود دور کند، یا اینکه همیشه در قلب ما نباشند.

به فرزندتان اطمینان دهید که او را دوست دارید، مهم نیست که چه باشد. اینکه او را دقیقاً به همان شکلی که هست بپذیرید، و او مجبور نیست کاری برای جلب عشق شما انجام دهد.

7 کاری که برای جلوگیری حسادت خواهر و برادر به همدیگر باید انجام دهید

شما می توانید این کار را با …

پرداختن به رفتار او، نه او به عنوان یک شخص انجام دهید. اگر او بدرفتاری کرد، نگویید که او یک “دختر بد” است، بلکه بگویید او انتخاب بدی کرده است. او به عنوان یک شخص همیشه خوب است، حتی اگر اشتباه کند. به این ترتیب، می‌توانید بر اصلاح رفتار تمرکز کنید، بدون این‌که به این نکته اشاره کنید که چیزی در مورد او برای اصلاح وجود دارد.

روی حرکات و تعاملات خود کار کنید. در آغوش گرفتن سریع صبح یک چیز است، اما اگر روز را با یک لبخند گسترده بر لب یا یک آغوش گرم شروع کنید، چه؟ طوری رفتار کنید که انگار مدتی است او را ندیده اید و از بودن دوباره با او هیجان زده اید. بگذارید حضور او چهره شما را روشن کند تا بتواند عشق و گرمای شما را به روشی واقعی احساس کند.

با او وقت بگذرانید. ما در مورد ساعت ها وقت گذاشتن صحبت نمی کنیم حتی چند دقیقه در روز می توانید با هم مطالعه کنید یا بعد از رفتن برادرش به رختخواب او را در آغوش بکشید این تمام چیزی است که فرزندتان نیاز دارد. به او این فرصت را بدهید که احساس کند شما را در کنار خودش دارد.

منبع: sleepingshouldbeeasy

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *