علت حمام نکردن و عدم تعویض لباس توسط سالمندان : نحوه برخورد با سالمندان دارای مشکلات بهداشتی

نحوه برخورد با سالمندی که از حمام کردن و تعویض لباس خودداری می کند

نحوه برخورد با سالمندی  که از حمام کردن و تعویض لباس خودداری می کند باید چگونه باشد؟ وقتی صحبت از مراقبت از سالمندان می شود، مسائل بهداشتی بخش زیادی از این مسئولیت را تشکیل می دهد. اینکه چرا عادات حمام کردن سالمندان تغییر کرده است، و یا اینکه دوش گرفتن و یا حمام کردن آنها مانند قبل نیست می تواند به خاطر دلایل مختلفی باشد. در بهترین حالت، عدم رعایت بهداشت می تواند منجر به ایجاد بوی جزئی بدن و ظاهر نامرتب شود. با این حال، تغییرات شدید در عادات حمام کردن می‌تواند با بی‌توجهی به خود، بر زندگی اجتماعی سالمندان  نیز تأثیر بگذارد و حتی سلامت آنها را به خطر بیندازد. پرستاران اغلب برای متقاعد کردن سالمندان  به حمام کردن تلاش می کنند. راه حل ساده به نظر می رسد، اما این موضوع بسیار بزرگتر از چیزی است که فکرش را می کنید.

علت حمام نکردن و عدم تعویض لباس توسط سالمندان

چرا سالمندان نمی خواهند حمام کنند؟ در ادامه به بررسی برخی از عوامل مهم خواهیم پرداخت:

افسردگی در سالمندان

اگر یکی از سالمندان که قبلا آرایش می‌کرد، مرتب حمام می‌کرد، یا اصرار داشت لباس‌های خود بشوید، ناگهان مراقبت از خود را متوقف کرده است، عاقلانه است که ابتدا  مشکل افسردگی در سالمندان را بررسی کنید. یک معاینه ساده پزشک ایده خوبی است، به خصوص اگر انرژی کم یا عدم علاقه بخشی از این تغییر رفتار باشد. افسردگی همیشه برای یک پرستار سالمند مشخص  نیست، بنابراین  باید  به علائم هشدار دهنده توجه کنیم.

احترام و کنترل

با افزایش سن افراد، اغلب احساس می کنند که کنترل زندگی خود را از دست می دهند. یکی از مواردی که سالمندان تمایل دارند تا زمانی که می توانند خود آن را انجام بدهند ، بهداشت شخصی خودشان است. پرستاران  و اعضای خانواده می توانند هر چه می خواهند جر و بحث کنند، اما هر چه بیشتر آنها را در مورد چیزی تحت فشار قرار دهید، بیشتر مقاومت می کنند. آنها ممکن است با گفتن جملاتی مانند «این نسل جوان در تلاش است تا همه چیز را به دست بگیرد. آنها برای من تصمیم  می گیرند چه زمانی دوش بگیرم!» به إصرار شما واکنش نشان دهند.

حواس تحلیل رفته

ممکن است بینی شما به راحتی بوی ادرار، عرق و مدفوع را حس کند، اما سالمندان ممکن است حتی متوجه این نوع بوها نشوند. آنها به ویژه نسبت به بوی خود و خانه خود عادت دارند. این بدان خاطر است که حس بویایی آنها مانند گذشته تیز نیست. با روند پیری، حواس، به ویژه حس بویایی فرد ضعیف می شود. بسیاری از سالمندان  کمتر دوش می گیرند و دیر به دیر لباسهایشان را عوض می کنند، زیرا متوجه بوی بدنشان نمی شوند .

کسالت

متأسفانه، روزهای  سالمندان با فکر کردن به گذشته و مرورخاطراتشان سپری می شود بدون اینکه فعالیت خاصی داشته باشند و برایشان مهم نیست که چه روزی ازهفته است چهارشنبه باشد یا پنجشنبه برایشان  فرقی ندارد. از دست دادن زمان و فراموش کردن آخرین دوشی که گرفته اند می‌تواند برایشان پیش بیاید. شاید آنها با خودشان فکر می کنند، اگر قرار نیست سر کار بروند و یا فعالیت دیگری داشته باشند، پس چه فایده ای دارد که انرژی خود را هدر دهند تا همه چیز را به یاد بیاورند.

ترس و خستگی

حمام می تواند مکانی ترسناک برای بسیاری از افراد مسن باشد. در آنجا احساس امنیت نمی کنند چون زمین می خورند  و فکرمی کنند حمام  محیطی است برای افتادن و زمین خوردن سالمندان. شاید یکبار دوش گرفتن یا حمام کردن بخشی از برنامه معمول آنها باشد و آن را تحمل کنند اما د وبار حمام رفتن در هفته می تواند برایشان عذاب آور باشد. این کار خطرات قابل توجهی را به همراه دارد. احتمال کبودی بدن، شکستگی لگن یا حتی تغییر دائمی در تحرک کافی است تا هر کسی را از پا گذاشتن به داخل حمام باز دارد.

خستگی یکی دیگر از دلایل حمام نکردن و عدم تعویض لباس توسط سالمندان است. سالمندان خیلی زود خسته می شوند. آنها ممکن است به سرعت خسته شوند و دیگر حس تعادل و دامنه حرکتی که قبلا داشتند را نداشته باشند. باید کسی به آنها کمک کند تا حمام کنند، درد مفاصل و سطح انرژی پایین می‌تواند کارهای ساده‌ای مانند شستن لباس‌ها و تعویض لباس‌ها را برای آنها به دردسر واقعی تبدیل کند.

علاوه بر این، روش هایی که سالمندان از طریق آنها روال حمام کردن خود را تغییر می دهند،  که لزوماً با بهداشت شخصی خوب یا حتی کافی برابری نمی کند. ترس ثانویه مثل از دست دادن استقلال و حیثیت باعث می شود که بسیاری از سالمندان به حمام سینک، دستمال مرطوب نوزاد و دیگر اقدامات که جایگزین حمام یا دوش معمولی نیستند، تکیه کنند. اگرچه انتظارات منفی پیرامون پیری و زوال عقل در این موارد وجود دارد  که می تواند ناتوانی در حمام کردن ایجاد کند.

اختلال شناختی

بهداشت شخصی ضعیف یکی از علائم فوق العاده رایج بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل است. متقاعد کردن یک سالمند مقاوم با تمام توانایی هایشان برای حمام کردن به اندازه کافی دشوار است، اما دوش گرفتن بیماران مبتلا به زوال عقل می تواند کاملاً غیرممکن به نظر برسد. شرایطی که باعث اختلال شناختی می شود اغلب با افسردگی، تغییرات رفتاری دشوار، حساسیت به محرک ها و یا ناتوانی در یادآوری زمان همراه است. وقتی این عوامل با هم ترکیب می شوند، می تواند باعث شود سالمند از حمام کردن امتناع کند یا به اشتباه فکر کند که روزها، هفته ها یا ماه ها متوالی حمام کرده است.

ترس و ناراحتی اغلب با زوال عقل نیز تشدید می شود. ممکن است فرد سالمند متوجه نشود که چرا آب روی آنها جاری است یا از آن بترسد. آنها ممکن است توهم داشته باشند که مجرای حمام آنها را می مکد. وقتی صحبت از حمام کردن به میان می‌آید، بیماران مبتلا به زوال عقل نمی ‌دانند که شما می‌ خواهید با آنها چه کار کنید. این می تواند یک تجربه آسیب زا برای سالمند باشد.

تجربه یک پرستار سالمند با مشکلات بهداشتی افراد مسن

زمانی که مادر شوهرم هنوز به طور مستقل در آپارتمان خود زندگی می کرد، حمام کردن و تعویض لباس هایش را فراموش می کرد. او به چشمان من نگاه می کرد و می گفت که این کار را کرده است زیرا واقعاً به آن باور داشت. و  این به خاطر حافظه اش بود. او فکر می کرد که احتمالاً به تازگی حمام کرده است، بنابراین گفت که حمام کرده است.

یافتن راه حل قابل اجرا برای این مشکل دشوار بود. مادرشوهر من حتی در نسل خود زنی فوق العاده متواضع بود. من می دانستم که او نمی خواهد یکی از اعضای خانواده به او کمک کند حمام کند. بنابراین، تصمیم گرفتیم یک پرستار حرفه ای را از طریق یک شرکت پرستاری در منزل استخدام کنیم تا به آپارتمان او بیاید و او را به طور منظم حمام کند.

در اولین حمام، او با اکراه اجازه داد پرستار او را حمام کند. در دومین بار از حمام کردن، پرستار دیگری برای حمام کردن آمد و مادر شوهرم از ورود این پرستار به خانه امتناع کرد. بعضی روزها قبول می کرد و بعضی روزها به طور کامل رد می کرد.

دلهره او کاملا قابل درک است. نمی خواهد غریبه او را حمام کند به خصوص اگر هر بار یک فرد جدید باشد. اما پرستاران باید کاری انجام دهند تا به سالمندان کمک کنند تا بهداشت شخصی شان را حفظ کنند. عدم انجام این کار می تواند خیلی ناخوشایند باشد. عفونت‌ های دستگاه ادراری و بیماری ‌های پوستی ناخوشایند می ‌توانند مشکلات جدی برای یک سالمند ایجاد کنند.

از پزشک کمک بگیرید

در برخی موارد، پزشک سالمندان می تواند کمک بزرگی  باشد. به عنوان مثال، یک پزشک می تواند تعیین کند که آیا افسردگی یکی از عوامل تاثیر گذار در حمام نکردن سالمندان است ؟ و آیا داروهای ضد افسردگی ممکن است روحیه آنها را تقویت کند، به آنها انرژی بیشتری بدهد؟ و به حل مشکل خود مراقبتی کمک کند. علاقه مجدد به زندگی ممکن است سالمند را به دوش گرفتن، حمام کردن و پوشیدن لباس های تمیز تشویق کند.

با قدرت بیشتر بر بهداشت ضعیف غلبه کنید

اگر خود را درگیر جنگ قدرت با سالمندی می ‌بینید که از حمام کردن امتناع می‌ کند، یک ترفند کوچک می‌ تواند مفید باشد. ببینید آیا می توانید از یک دوست صمیمی درخواست کنید که تماس بگیرد و برای ناهار یا دورهمی رسمی که نیاز به کمی رسیدگی دارد سالمند را دعوت کند. گاهی اوقات این دلیلی برای نظافت سالمند است. رشوه دادن ممکن است کودکانه به نظر برسد، اما وعده غذایی خاص، مانند شام در رستوران مورد علاقه آنها در روز حمام هفتگی آنها نیز می تواند یک انگیزه قوی باشد.

از وسایل و محصولات حمام مناسب برای به حداکثر رساندن راحتی استفاده کنید  وسایل و محصولات مخصوص حمام کردن سالمندان نیز می توانند تغییر دهنده خوبی باشند. به عنوان مثال،  صندلی های دوش  که در دسترس هستند را استفاده کنید. این یک انتخاب عاقلانه برای افرادی است که در سنین بالا قرار دارند، زیرا می تواند خطر افتادن در حین حمام را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. یا یک سر دوش دستی می تواند برای حمام کردن سالمندانی که از آب می ترسند یا از غوطه ور شدن در آب واهمه دارند مفید باشد. این به آنها (یا یک کمک کننده) اجازه می دهد تا  از جریان آب فقط در جایی که می خواهند و در زمانی که می خواهند استفاده کنند.

میله های دستگیره یکی دیگر از وسایل ضروری برای کسانی است که از افتادن می ترسند. صرفاً داشتن وسایل پشتیبانی می تواند به یک سالمند کمک کند تا با خیال راحت و با اطمینان وارد و از حمام خارج شود.

روی طرز صحبت کردن خود کار کنید

نحوه صحبت شما در مورد استحمام و تعویض لباس می تواند بسیار تأثیرگذار باشد. اگر سالمندی در دوش گرفتن نیاز به کمک دارد و از دوش گرفتن لذت می برد، سعی کنید روزهای حمام را به عنوان «روز آبگرم» معرفی کنید. بعد از آن از یک شوینده بدن معطر و لوسیون مورد علاقه آنها را استفاده کنید تا به آنها کمک کنید به جای خود فرآیند روی جنبه های لذت بخش و احساس خوبی که بعد از آن احساس می کنند تمرکز کنند.

به آنها بگویید چقدر بوی خوبی دارند و چقدر شیک و تمیز به نظر می رسند. بیشتر سالمندان به جلب توجه علاقه دارند.

حمام کردن را در زمانی از روز که بیشترین همکاری را دارند انجام دهید.

تقسیم فرایند حمام کردن به بخش های کوچکتر در مدت زمان طولانی می تواند کار را برای هر دوی شما آسان کند. فقط با درخواست پاک کردن صورت سالمندتان شروع کنید. اگر آنها پذیرا هستند، به تدریج به تمیز کردن زیر بغل و سایر قسمت های بدن بپردازید، همه این کارهای را در حالی انجام دهید که با وی صحبت می کنید.

گزینه های مراقبت طولانی مدت را در نظر بگیرید

در برخی مواقع، بسیاری از پرستاران باید با این واقعیت روبرو شوند که سالمندشان توانایی های جسمی یا ذهنی خود را بازیابی نمی کند. ممکن است ادامه زندگی مستقل برای آنها خطرناک باشد.رفتن به یک خانه سالمندان ، انتخاب دشواری است، بنابراین می توانید با استخدام پرستار سالند در منزل به آنها کمک کنید و آنها را تشویق به رعایت بهداشت مناسب کنید.

سازش کلید بهداشت بهتر سالمندان است

مسئله حمام کردن و تعویض به موقع لباس ها و سایر موارد مسائل بهداشتی سلامتی یکی از موارد مهمی است که توجه به آن ضروری است. چیزی که در مورد تمیزی باید به خاطر بسپارید این است که ممکن است مجبور شوید استانداردهای خود را پایین بیاورید.

پرستاری سالمند کار آسانی نیست و تغییراتی به وجود می آید که هر دو طرف باید به سادگی یاد بگیرند که تا آنجا که می توانند با آنها کنار بیایند. بردن یکی از سالمندان نزد پزشک یا بیرون رفتن با ظاهری ژولیده و بوی کثیف شرم آور است، اما تمام تلاش خود را بکنید تا او را تشویق کنید و به او کمک کنید که زیبا به نظر برسد و تمیز بماند. اگر رویکرد فعلی شما کارساز نیست، وقت آن است که چیز جدیدی را امتحان کنید.

در صورتی که مهارت و یا فرصت کافی برای نظافت سالمند خود ندارید می توانید با موسسه خدماتی پرستاری شکوفایی تماس بگیرید و یکی از مجربترین پرستارهای ما را استخدام کنید.

منبع: agingcare

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *