گرمازدگی در سالمندان

گرمازدگی در سالمندان: گرمازدگی می‌تواند روی سالمندان اثرات بیشتری نسبت به دیگر افراد داشته باشد. اغلب سالمندان به ویژه آنهایی که بالای ۶۵ سال سن دارند بسیار در معرض  گرمازدگی و بیماریهایی که عوارض آن محسوب می شوند, قرار دارند و باید برای جلوگیری از این موارد اقدام به مراقبت های ویژه ،در هوای گرم داشته باشند.

عواملی که این ریسک را برای سالمندان افزایش می دهند ، تنها زندگی کردن ,بیماری های مزمن و برخی برنامه های دارویی هستند.

در واقع گرمازدگی در زمانی رخ می دهد که  دمای محیط بیش از مقداری باشد که بدن توانایی سرد کردن خودش را داشته باشد.

در شرایط عادی بدن با عرق کردن دمای خودش را پایین می آورد  ، اما گاهی عرق کردن برای خنک شدن بدن و رسیدن به دمای مناسب کافی نیست و افزایش دما ادامه می یابد. گرمازدگی را هایپرترمی نیز می نامند.

این مسئله میتواند با بیماری هایی که شخص به آنها مبتلا است و شرایط سلامت عمومی و همچنین سابقه سلامتی فرد ارتباط مستقیم داشته باشد.

علائم گرمازدگی در سالمندان

  • پوست داغ و خشک
  • افزایش ضربان قلب

  • گرفتگی عضلات
  • حالت تهوع و  استفراغ
  • سردرگمی و گیجی
  • توهم در سالمندان
  • غش کردن یا حالت کما
  • تشدید شدن علائم و عوارض بیماری های موجود در شخص

عوامل ایجاد ریسک گرمازدگی در سالمندان

مشکلات مراقبت های شخصی: برخی از سالمندان به دلایلی دچار اختلال حواس و یا بیماری های ذهنی مثل زوال عقل و آلزایمر می باشند. در این گروه از سالمندان مراقبت های لازم و پیشگیری از گرمازدگی معمولا توسط خود سالمند انجام نخواهد شد.

گرمازدگی در سالمندان

گرمازدگی در سالمندان

تنها زندگی کردن:زیرا هیچکس برای مراقبت و اجرای موارد مربوط به پیشگیری در کنار سالمند وجود ندارد.

تغییرات فیزیکی بدن: بدن یک سالمند توانایی مقابله با تغییرات محیطی و دمایی ناگهانی را ندارد. به طور مثال در یک روز گرم پوست یک سالمند توانایی عرق کردن به حد کافی و در نتیجه خنک شدن طبیعی را مثل پوست یک فرد جوانتر ندارد.

بیماری های مزمن در سنین سالمندی: بسیاری از سالمندان بیماری های مزمن که موجب مصرف دارو به صورت همیشگی هستند ، را دارند. این موارد مقاومت بدن در مقابل گرما را کاهش می دهند.

داروها: بیماری های موجود در سالمندان  موجب برنامه‌های خاص دارویی و همیشگی می شود .برخی از این داروها و برنامه های پزشکی توانایی بدن در مقابله با گرما را بسیار کاهش می دهند.

وضعیت کلیه: اگر در حال مصرف دارو برای مشکلات کلیوی باشند ، باید حتما با  پزشک برای مصرف مناسب مایعات و جلوگیری از گرمازدگی ، مشورت انجام شود.

برخی داروها و هوای گرم باعث گرما زدگی در سالمندان می شود

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم برخی داروها ریسک گرمازدگی را افزایش می دهند این اتفاق چگونه رخ می دهد ؟بطور مثال:

داروهای ضد افسردگی ,آنتی هیستامین ،فنوتیازین ها و آنتی کولینرژیک ها (برای برخی مسائل توسط روانپزشک تجویز می شوند) بر روی منطقه ای از مغز که کنترل پوست برای توانایی عرق کردن را به عهده دارد ، تاثیر می گذارند.

گرمازدگی در سالمندان

گرمازدگی در سالمندان

  مسدود کننده‌های بتا (قرص های قلب) توانایی قلب و ریه را هنگام قرار گرفتن در معرض هوای گرم کاهش می دهند.

امفتامین ها دمای بدن را افزایش می دهند.

دیورتیک ها (قرص های مایع) با اثر گذاری روی کلیه ها باعث از دست رفتن آب بدن می شوند. این مسئله می تواند هنگام قرار گرفتن در معرض هوای گرم ، باعث گرمازدگی شدید شود.

مواد مخدر و آرام بخش ها   می‌توانند موجب نا آگاهی فرد از شرایط فیزیکی  خود و شرایط محیط شوند.  در واقع امکان دارد فرد دیر متوجه علائم گرمازدگی در خود شود.

نکته: موارد ذکر شده فقط بخشی از مثالهای موجود در این زمینه هستند. شما باید برای آگاهی بیشتر با پزشک سالمندتان مشورت کنید.

پیشنهاداتی برای سالمندان جهت جلوگیری از گرمازدگی و مراقبت های شخصی:

این مطلب حائز اهمیت است که در هوای گرم کارهای ساده ای که  برای مراقبت از خود می‌توانید انجام دهید را پشت گوش نیندازید.مثلا در خانه بمانید ، از فعالیت‌های بدنی اجتناب کنید , لباس های خنک و سبک بپوشید ، نوشیدنی های خنک و همینطور آب کافی در طول روز مصرف کنید.

گرمازدگی در سالمندان

گرمازدگی در سالمندان

مثال های دیگری که می‌توانند ریسک گرمازدگی را برای شما کاهش دهند:

به گزارشات هواشناسی توجه کنید: دمای هوای بالای ۳۷ درجه سانتی گراد مسلماً خطرناک می باشد. عوامل پیشگیری از گرمازدگی را در روزهایی که دمای هوا بالای ۳۰ درجه سانتیگراد گزارش می شود حتماً رعایت کنید.باید به میزان رطوبت گزارش شده نیز دقت کنید. زیرا هنگامی که رطوبت بالا باشد عرق کردن هم  برای کاهش دمای بدن به شما کمک نخواهد کرد.

برنامه دارویی خود را با پزشک مرور کنید: اگر شما دارو مصرف میکنید ، از پزشک خود در مورد تاثیرات و عوارض احتمالی آن هنگام قرار گرفتن در هوای گرم ، حتماً مشورت بخواهید. پزشک شما در صورت لزوم با توجه به وضعیت سلامتی تان دوز داروها را در فصل های گرم تغییر خواهد داد.

مصرف کافئین و الکل را کاهش دهید: نوشیدنی های دارای کافئین یا الکل دارای مقداری دیورتیک  هستند. مصرف چای ، قهوه و الکل را در فصل های گرم کاهش دهید.

به رنگ ادرار دقت کنید: ادرار قهوه ای یا زرد تیره یکی از علائم آغاز گرمازدگی است.

خنک بمانید:پرده ها و کرکره ها را بکشید. خنک کننده و تهویه هوای منزل را روشن کنید. اگر توان انجام این کار را ندارید ، از دوش آب خنک و  حوله های مرطوب خنک استفاده کنید.

چگونه در گرما زدگی در سالمندان به سالمند کمک کنیم؟

روش های زیادی برای کمک به سالمندان در هنگام گرمازدگی وجود دارد. موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم:

یک کپی از اطلاعات پرونده پزشکی و داروهای مصرفی داشته باشید این اطلاعات می توانند شامل موارد اورژانسی ، لیست داروها و عوارض آن ها ، شماره پزشک یا موارد ضروری باشند. این اطلاعات می توانند هنگام بروز شرایط ناگوار به عکس العمل ها و مراقبتهای شما سرعت ببخشند.

بطور مرتب وضعیت سلامتی آنها را چک کنید. در فصل های گرم حتماً به علائم گرمازدگی توجه ویژه داشته باشید مثل پوست خشک ، لرزش و تهوع ، سردرد و سرگیجه. افرادی که در معرض ریسک بالای گرمازدگی قرار دارند ، مثل سالمندانی که تنها زندگی می کنند  ، یا سالمندانی که دچار بیماری‌های ذهنی و روحی هستند ، باید حداقل دو بار در روز  وضعیت سلامتی آنها چک شود.

گرمازدگی در سالمندان

گرمازدگی در سالمندان

اگر سالمند شما در منزل سیستم خنک کننده و تهویه هوا ندارد ، در روز های گرم آنها را به مکان هایی مثل مراکز خرید ، کتابخانه ها و… ببرید.

از تهویه مناسب در منزل سالمند اطمینان حاصل کنید. در صورت نیاز از فن های الکتریکی برای تهویه هوا در منزل استفاده کنید.

کمک های اولیه برای گرما زدگی در سالمندان:

 اگر سالمند شما دچار گرمازدگی شد ، باید به سرعت دمای بدن آنها را کاهش دهید. از هر وسیله ممکن برای خنک کردن آنها استفاده کنید. بطور مثال اسفنج و حوله های مرطوب خنک ،روشن کردن سیستم سرمایشی، استفاده از دوش آب خنک.در موارد شدیدتر حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید.

هنگام بروز گرمازدگی در سالمندان از کجا کمک بگیریم؟

پزشک مخصوص سالمندتان

تماس با اورژانس

تماس با مراکزی که خدمات پرستاری در منزل ارائه می دهند

در زمان گرما زدگی در سالمندان مواردی که باید به خاطر داشته باشیم

سالمندان ،به ویژه افراد بالای ۶۵ سال نیاز به مراقبت های ویژه و پیشگیری های مکرر برای کاهش ریسک گرمازدگی دارند.

فراموش نکنیم عواملی چون تنها زندگی کردن ، بیماری های مزمن و برنامه های دارویی خطر گرمازدگی را افزایش خواهند داد.

در مواقعی که دمای هوا بالای ۳۰ درجه سانتی گراد است ، به طور جدی پیشگیری ها و موارد لازم را انجام دهیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *