مفاهیم و روش های پرستاری و مراقبت از کودک

مفاهیم و روش های پرستاری و مراقبت از کودک

روش های پرستاری و مراقبت از کودک : امروزه پرستاری و مراقبت از کودک مفهومی فراتر از  نگهداری و مواظبت از کودکان دارد. پرستاری کودک همانند یک رشته علمی و به صورت دوره های آکادمیک و حرفه ای تدریس می گردد. پرستار بچه با انواع روش های مراقبت از کودک آشنا بوده و بهترین کسی است که می تواند به کودک در رفع نیازهای خود کمک کند.

رشته پرستاری از کودک همانند یکی از زیر شاخه های تخصصی پرستاری بشمار می رود. خانواده های زیادی هستند که به دلیل مشغله های کاری و عدم فرصت کافی برای رسیدگی به فرزندان ترجیح می دهند که پرستاری و مراقبت از کودک را به پرستار کودک بسپارند. این کار دارای مزیت های متعددی است که تربیت و پرورش صحیح و اصولی کودک یکی از مهمترین آنها محسوب می شود. در ادامه به مفاهیم جدید خدمات پرستاری بچه می پردازیم.

روش های پرستاری و مراقبت از کودک

روش های پرستاری و مراقبت از کودک

مفاهیم  و روش های پرستاری و مراقبت از کودک

پرستاری و مراقبت از کودک در عصر جدید مفهومی فراتر از قبل دارد. خدمات پرستاری از کودک شامل کمک رسانی به بچه ها، کودکان و نوجوانان و خانواده های آنها برای مدیریت و جلوگیری از اثرات منفی روانشناسی، جسمانی، اجتماعی و فیزیولوژیکی مشکلات بر روی آنها است.

همچنین مدیریت بحران، کمک به بکارگیری بهترین روش و تربیت و پرورش اصولی از دیگر مسئولیت هایی است که پرستار کودک انجام می دهد. طبق مفاهیم و قوانین استاندارد به کلیه افراد زیر سن ۱۸ سال کودک و نوجوان گفته می شود. پرستاری و مراقبت از کودک شامل خدمات پرستاری به کلیه افراد در این محدوده سنی است. پرستار کودک در نقش یک دوست، مربی، روانشناس، پرستار و همدم به یاری کودک و نوجوان می پردازد. کمک و راهنمایی در حل مشکلات و یافتن بهترین روش برای مقابله با معضلات از دیگر مسئولیت های پرستار است. البته در سنین بدو تولد تا ۶ سالگی، افراد در رده سنی کودک طبقه بندی می شوند. در این دوره پرستاری و مراقبت از کودک به معنی کمک در شناخت محیط اطراف، مراقبت از کودک در برابر خطرات و برآوردن نیازهای جسمی و روحی می گردد. بنابراین مفهوم و خدمات مراقبت از کودک بسته به سن کودک و نوجوان متفاوت خواهد بود.

روش های پرستاری و مراقبت از کودک

روش های پرستاری و مراقبت از کودک

روش های پرستاری و مراقبت از کودک به طور کلی پرستاری و مراقبت از کودک در سنین و رده های مختلف به معنی کمک به خانواده ها در ارتقا و افزایش سلامتی کودکان و نوجوانان است. پرستار کودک همانند یک یار کمکی به والدین در تربیت و پرورش صحیح و رشد استعدادها، خلاقیت، سلامتی جسمی و ذهنی یاری می رساند. اولین هدف مراقبت از کودک تشخیص نیازها، برآورده ساختن آن و مراقبت از سلامت وی است. در مرحله بعد برآوردن نیازهای روحی، پرورش استعدادهای ذهنی، خلاقیت، نوآوری، افزایش اعتماد به نفس و چگونگی برقراری ارتباطات اجتماعی قرار می گیرند.

نوزادان در بدو تولد علاوه بر احتیاجات جسمانی، نیازهای روحی و روانی نیز دارند. در آغوش گرفتن، بوسیدن، بازی کردن، لمس کردن، حرف زدن و برقراری ارتباط با افراد منجر به رشد ذهنی آنها می گردد.

مفاهیم و روش های پرستاری و مراقبت از کودک

روش های پرستاری و مراقبت از کودک

روش های پرستاری و مراقبت از کودک : کودکان در این سنین نیاز به مراقبت های شبانه روزی دارند. مادران جوانی که اولین بچه آنها به دنیا آمده است و یا مادران شاغلی که وقت کافی ندارند، می توانند این کار را به پرستار بچه محول کنند.

در محدوده سنی بالاتر نیز پرستار کودک به شناخت کودک از محیط اطراف و توانایی ارتباط برقرار نمودن کمک می نماید. در نهایت در سنین بالاتر و دوره نوجوانی پرستاری از کودک همانند یک مشاور و راهنما به یاری نوجوان می پردازد.

نقش پرستار کودک در بهبود سلامتی جسمی و روحی کودکان

پرستاری و مراقبت از کودک علاوه بر رفع نیازها و احتیاجات روزمره کودکان، نقش مهمی در سلامت روحی و روانی آنها دارد. توجه به مشکلات عاطفی، نیازهای روحی و روانی کودکان مقوله مهمی است که برخی والدین آنها را نادیده می گیرند.

مفاهیم و روش های پرستاری و مراقبت از کودک

روش های پرستاری و مراقبت از کودک

البته نمی توان این موضوع را به دلیل کوتاهی والدین در نظر گرفت بلکه در بسیاری موارد آنها شناخت و درک درستی از این موضوع ندارند. پرستار کودک حرفه ای با آگاهی از مسائل روانشناختی کودکان می تواند در این زمینه موثر واقع شود. انواع خدمات و روش های پرستاری و مراقبت از کودک را از پرستاران و مربیان حرفه ای مرکز شکوفایی دریافت کنید.

مرکز شکوفایی با بهره گیری از پرستاران و مربیان متخصص کودک بهترین خدمات را به خانواده ها ارائه می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمائید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *