دلایل پرخاشگری در سالمندان و راه حل‌هایی جهت درمان آن

پرخاشگری در سالمندان در اکثر مواقع همراه با دلیلی روشن می‌باشد که باعث ناراحتی سالمند شده است. هر زمان با این عکس العمل سالمند روبرو شده باشید بهتر است نسبت به پیدا کردن دلیل آن اقدام نمایید. پیدا کردن دلیل ناراحتی و پرخاش سالمند به شما کمک می‌کند تا شما نیز عکس العمل مناسبی داشته باشید. همچنین در صورتی که دلیل این عکس العمل سالمند را بدانید می‌توانید پرخاش سالمند را مدیریت نمایید. با پیدا کردن دلیل پرخاش سالمند می‌توانید نسبت به درمان آن و آرام کردن سالمند نیز اقدام نمایید. همچنین شروع پرخاش همراه با علائمی مشخص می‌باشد که با شناسایی آنها می‌توانید از پرخاشگری توسط سالمند جلوگیری کنید.

چه مشکلاتی باعث پرخاشگری در سالمندان می‌شود؟

همانطور که قبل‌تر گفته شد پرخاشگری در سالمندان به دلایلی خاص ایجاد می‌شود. شما به عنوان پرستار سالمند یا مراقب وی اگر با این دلایل آشنا باشید می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری نمایید. پس از آشنایی با این دلایل نوبت به جلوگیری از روبرو شدن سالمند با آنان می‌باشد. عمده‌ی این دلایل به شرح زیر می‌باشد:

  • عدم استراحت کافی و کمبود خواب.
  • استرس، افسردگی و یا درد ناشی از بیماری.
  • ایجاد یبوست.
  • کثیف بودن لباس زیر و یا پوشک در سالمند پوشکی.
  • عدم توانایی در انجام کارهای روزمره و ایجاد احساس بی ارزش بودن.
  • حضور بیش از حد افراد در محل حضور سالمند و ایجاد سر و صدای زیاد.
  • ایجاد فشار روحی و روانی در انجام کاری که سالمند مایل به انجام آن نمی‌باشد مانند استحمام و یا یادآوری موضوعی خاص.
  • فراموشی و آلزایمر.
  • عدم مراوده‌ی کافی با دیگر افراد و تنهایی بیش از حد.
  • تداخل برخی داروها.
    پرخاشگری در سالمندان

    پرخاشگری در سالمندان

پرخاشگری در سالمندان

گاهی اوقات اوضاع سخت می شود و مراقبان ممکن است برای مقابله با هر نوع موقعیتی از جمله درگیری های فیزیکی آماده باشیند. برای برخی، سن و بیماری می تواند ویژگی ها و رفتارهای شخصیتی ناخوشایند را نشان دهد یا تشدید کند. با گذشت زمان ممکن است متوجه شوید که شخصی که از او مراقبت می کنید تحریک پذیرتر، بی حوصله تر است و از لحاظ فیزیکی پرخاشگرتر می شود.

گرچه برخی از پرخاشگری ها ممکن است بدون هشدار و بدون دلیل ظاهری اتفاق بیفتد، اما در اکثر موارد این روفتارهای سخت و پرخاشگرانه نشانه استرس و نامیدی است. درک تکنیک های تنش زدایی مناسب و کار با سالمند و خانواده وی برای درک محرک ها؛ به منظور ایجاد یک برنامه مراقبتی که ناراحتی و پرخاشگری را کاهش می دهد، ضروری است. در ادامه اطلاعاتی در مورد پرخاشگری در سالمندان در اختیار شما قرار خواهیم داد که می تواند مفید واقع شود.

محرک ها و علائم هشدار دهنده را شناسایی کنید

اولید قدم در مدیریت رفتار پرخاشگرانه سالمندان این است که تلاش کنید و درک کنید که سالمند چه احساسی دارد و چه چیزی باعث تحریک وی شده است. گاهی اوقات سالمندان به دلیل نامیدی رفتار پرخاشگرانه ای با سالمندان و اطرافیان خود دارند. این نامیدی می تواند به خاطر دردهای مزمن، پیر شدن، مشکلات حافظه، از دست دادن عزیزان یا ناتوانی در رسیدگی به نیازی های خود باشد. آنها ممکن است به عنوان یک واکنش به چیزی تهدید کننده یا ناراحت کننده در محیط خود رفتار پرخاشگرانه ای داشته باشند یا فقط احساس گرسنگی یا تشنگی می کنند و نمی دانند چگونه در لحظه نیاز خود را به درستی بیان کنند.

مراقب علائم هشدار دهنده باشید و محرک های رایج آنها را بیاموزید. پرخاشگری در سالمندان همچنین می تواند ناشی از ناراحتی ناشی از کم خوابی، عوارض جانبی داروها، درد غیرقابل توصیف، صداهای بلند، به هم ریختگی بیش از حد، یا محیط های شلوغ باشد. مهم است که به یاد داشته باشید که گاهی اوقات سالمندان فقط از خودشان ناامید می شوند. اگر به طور همزمان از آنها سؤالات زیادی پرسیده شود، ممکن است احساس سردرگمی کنند یا هنگام تلاش برای درک دستورالعمل های پیچیده ناامید شوند. به همین دلیل است که گوش دادن و توجه به چیزی که سالمند از آن ناامید شده است مهم است.

واکنش همه افراد به ناامیدی متفاوت است، اما برخی از علائم هشدار دهنده وجود دارد که باید مراقب آنها بود. معمولاً نشانه های کلامی و غیرکلامی مانند قدم زدن، بی قراری، مشت های گره کرده، تن صدای بلندتر، فحاشی، اظهارات توهین آمیز و تهدید به خشونت وجود دارد. به عنوان یک مراقب خانگی، باید یاد بگیرید که چگونه در موقعیت های چالش برانگیز واکنش نشان دهید و رفتار کنید. هنگامی که بتوانید محرک های رایجی را که باعث پرخاشگری سالمندان می شود، شناسایی کنید، می توانید یک برنامه مراقبتی تهیه کنید که به بهترین وجه نیازهای منحصر به فرد او را برطرف کند.

دلایل پرخاشگری در سالمندان و راه حل‌هایی جهت درمان آنپرخاشگری در سالمندان و زوال عقل و آلزایمر

وقتی شخصی معمولاً مهربان و دوست داشتنی است اما ناگهان شروع به فحش دادن یا گفتن چیزهای نامناسب می کند، نحوه برخورد با این رفتارها می تواند گیج کننده باشد. اگر این رفتار غیرعادی باشد، ممکن است نشانه ای از زوال عقل باشد. ممکن است فکر کنید آلزایمر یک بیماری است که فقط بر حافظه تأثیر می گذارد، اما علائم عصبی و روانی پیچیده زیادی وجود دارد.

افراد مبتلا به زوال عقل یا بیماری آلزایمر واقعیت متفاوتی را تجربه می کنند و در کنترل برخی از احساسات، واکنش ها یا رفتارهای خود مشکل دارند. آنها ممکن است احساس سردرگمی، سرخوردگی یا ترس داشته باشند و نتوانند به درستی احساسات خود را شناسایی کنند یا آنچه را که ممکن است احساس می کنند، بیان کنند. زمانی که فردی به مرحله مبارزه با زوال عقل می رسد، ممکن است به دلیل ناتوانی در برقراری ارتباط صحیح، علائم بیشتری از خشم و پرخاشگری نشان دهد. این موقعیت‌ها می‌توانند از ناکجاآباد به وجود بیایند یا توسط ناراحتی فیزیکی یا عوامل محیطی ایجاد شوند. اگر مشتری زوال عقل داشته باشد، مهم است که ابتدا درد را به عنوان علت رفتار پرخاشگرانه رد کنید.

برای کمک به جلوگیری از سردرگمی و ناامیدی در مراجعین مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل، سعی کنید از برچسب ها و علائم در خانه استفاده کنید. روی وسایل معمولی که استفاده می‌کنند، برچسب‌هایی را روی اتاق‌های مختلف که نشان می‌دهند برای چه چیزی هستند، و علائمی که توضیح می‌دهند داخل درها، کمدها و کشوهای مختلف چیست، بگذارید. این کار کارهای روزانه مانند مسواک زدن، لباس پوشیدن یا خوردن تنقلات را آسان تر می کند و استقلال را تشویق می کند.

کنترل پرخاشگری در سالمندان

در صورت روبرو شدن با سالمند پرخاشگر، با رعایت نکاتی می‌توانید پرخاش وی را کنترل نمایید. در ابتدا سعی کنید با سالمند صحبت کرده و دلیل ناراحتی وی را پیدا کنید. سعی کنید در سالمند احساس امنیت و اطمینان ایجاد کنید تا به شما اعتماد کند. سعی کنید برای فرد سالمند اختیارات بیشتری در نظر بگیرید و آزادی بیشتری به وی بدهید. در انجام کارهای فرد سالمند زمان‌بندی مشخصی داشته باشید و همیشه کارهای وی را راس ساعت انجام دهید. همیشه ساعاتی از روز را برای استراحت سالمند در نظر گرفته و محیط را به طور کامل ساکت کنید. جهت ایجاد اطمینان در فرد سالمند بهتر است که وسایل و یا قاب عکس‌هایی که متعلق به وی است را در برخی نقاط خانه آویزان کنید. از موسیقی درمانی بهره جسته و با پخش موسیقی آرامش‌بخش نسبت به ایجاد آرامش در سالمند اقدام کنید.

خود ایمنی در مقابل پرخاشگری در سالمندان

پرخاشگری در سالمندان رفتاری‌ست هیجانی که همراه با قصد و غرض نمی‌باشد. به همین دلیل لازم است که آمادگی قبلی در این خصوص داشته باشید تا صدمه‌ای به شما وارد نشود. به طور معمول ایجاد پرخاش در سالمند به دلیل چیزی‌ست که باعث ناراحتی وی شده است. پس در ابتدا باید سعی کنید دلایل ناراحتی وی را شناسایی و آنها را رفع نمایید. لازم است زمانی که با سالمند دارای پرخاش روبرو می‌شوید فاصله‌ی خود را با او حفظ نمایید. همچنین می‌توانید لوازم خطرناکی که امکان پرتاب آنها توسط سالمند می‌باشد را از دسترس وی دور کنید. لازم است در صورت بروز پرخاش توسط سالمند مراقب باشید که وی به خود صدمه‌ای وارد نکند. در چنین شرایطی همچنین می‌توانید از تجربیات دیگر پرستاران و خانواده‌های دارای سالمند نیز کمک بگیرد. لازم به ذکر است که در چنین شرایطی باید آرامش خود را حفظ کرده تا باعث رنجاندن بیشتر سالمند نشوید.

در صورت روبرو شدن با سالمند پرخاشگر، با رعایت نکاتی می‌توانید پرخاش وی را کنترل نمایید.

پرخاشگری در سالمندان

راه حل‌هایی جهت درمان پرخاشگری در سالمندان

پرخاشگری در سالمندان همواره به دلیل ایجاد موضوعی‌ست که باعث رنجیدن آنان شده است. پس با ایجاد فضایی آرام‌بخش و به دور از استرس می‌توان این رفتار را کنترل و درمان کرد. جهت درمان این رفتار می‌توانید از موسیقی آرامش‌بخش کمک بگیرید. موسیقی تاثیر بسزایی در رفتار فرد سالمند و ایجاد احساس آرامش در وی دارد. همچنین می‌توانید فضای خانه‌ی فرد سالمند را با رایحه‌های خوشبو معطر کنید. این کار نیز باعث آرام شدن روان سالمند و ایجاد احساس آرامش در وی می‌شود. راه حل دیگری که جهت درمان این رفتار در فرد سالمند وجود دارد، کمک از حیوانات خانگی می‌باشد. فرد سالمندی که دارای حیوان خانگی می‌باشد از تحرک و شادابی بیشتری برخوردار است. همچنین چنین افرادی از اشتهای بیشتری جهت غذا خوردن برخوردار می‌باشند.

نکاتی برای پیشگیری و مدیریت پرخاشگری در سالمندان

هیچ راه حلی برای رفتارهای فیزیکی پرخاشگرانه سالمندان وجود ندارد. به عنوان یک پرستار سالمند خانگی باید با تمام رفتارها و واکنش های آنها هماهنگ باشید و در حین حرکت یاد بگیرید. این مستلزم آن است که با صبر، عشق، مراقبت و شفقت شدید عمل کنید. شما باید به خودتان آموزش دهید که چگونه به رفتارهای دشوار واکنش مناسب نشان دهید تا شرایط را تشدید نکنید و اوضاع را بدتر نکنید. کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای خنثی کردن موقعیت های خشونت آمیز و مدیریت سالمندانی که از نظر جسمی مشکل دارند انجام دهید. در اینجا بهترین نکات و استراتژی هایی که می توانید به کار ببندید آورده شده است:

دلایل پرخاشگری در سالمندان و راه حل‌هایی جهت درمان آن

پرخاشگری در سالمندان

بحث نکنید، سوال بپرسید و گوش دهید: سعی کنید روی آنچه که سالمند احساس می کند تمرکز داشته باشید. احساسات سالمند را تایید کنید و به او بگویید که نامیدی اشکالی ندارد. تلاش برای متقاعد کردن آنها به اینکه اشتباه فکر می کنند فایده ای ندارد. از انتقاد کردن خودداری کنید.

مهربان و آرام باشد: هنگامی که در یک موقعیت سخت قرار می گیرید، آرام، صبور و مهربان باشید. تا حد امکان لبخند بزنید تا به سالمند اطمینان دهید که نیت خبی دارید. از نوازش های ملایم برای نشان دادن محبت استفاده کنید.

آرام صحبت کنید: از جملات ساده استفاده کنید و سعی نکنید در صورت بلند کردن صدای سالمند شما هم فریاد بزنید و صدایتان را بلند کنید.

زیاد سوال نکنید: به یکباره سوالات زیادی نپرسید زیرا ممکن ایت بیش از حد تحریک کننده یا گیج کنندهباشد.

به محیط هایی که سالمند به آنها پاسخ منفی می دهد توجه کنید: از محیط هایی که دارای صدای بلند و به هم ریختگی هستند خودداری کنید.

آنها را متهم نکنید: سعی کنید سوال بپرسید و از منطق برای یادآوری و راهنمایی سالمندان استفاده کنید و توضیح دهید که چرا باید یا نباید کاری را انجام دهند.

هنگام پرخاگشری یا درگیری های فیزیکی حواس سالمند را پرت کنید: وقتی سالمند پرخاشگر است یا هذیان را تجربه می کند، سعی کنید توجه او را به چیز جدیدی معطوف کنید. به طور مثال یک خاطره قدیمی تعریف کنید یا جوک بگویید.

تحریک پذیر و پرخاشگر نباشید: از حالت تدافعی و واکنش به اظهارات توهین آمیز خودداری کنید. سعی کنید آرام بمانید و روی تاکتیک های حواس پرتی تمرکز کنید.

کارها را مرحله به مرحله پیش ببرید: فرد سالمند را با دستورالعمل ها، فعالیت ها یا انتظارات بیش از حد سردرگم نکنید.

از قبل فکر کنید و به یک روال منظم پایبندباشید: تشخیص علائم هشدار دهنده و محرک ها به سالمند کمک می کند تا از احساس ناراحتی و سردرگمی دور شود.

از موسیقی کمک بگیرید: تحقیقات نشان داده است که می توان از موسیقی برای آرام کردن و کاهش رفتارهای پرخاشگرانه در سالمندان استفاده کرد. خواندن یکی از آهنگ های مورد علاقه سالمندان یا پخش یک آلبوم قدیمی می تواند معجزه کند.

فراموش نکنید که از خودتان مراقبت کنید

برخورد با خشونت یا پرخاشگری در سالمندان می تواند خسته کننده باشد و از نظر عاطفی روی شما تاثیر بگذارد. مهم است که به یاد داشته باشید که تمام تلاش خود را برای مراقبت از مشتریان خود انجام می دهید. احساسات یا نیازهای خود را نادیده نگیرید. اگر به خوبی از خود مراقبت کنید، می توانید بهتر از سالمندان مراقبت کنید.

اگر از سالمندی مراقبت می کنید که روز به روز رفتار خشونت آمیز وی بیشتر می شود می توانید با یک مشاور در تماس باشید. سالمندان اغلب بدترین رفتار خود را با نزدیکترین فرد به خود دارند زیرا با آنها احساس راحتی می کنند.

یک پرستار سالمند حرفه ای در موسسه خدماتی پرستاری شکوفایی مهارت و تجربه این را دارد تا به سالمندان پرخاشگر کمک کنند. آنها به خوبی می توانند به جلوگیری و خنثی کردن موقعیت های پرخاشگرانه بپردازند. آنها در ردیابی رفتار، کشف محرک های رایج، و کار بر روی استراتژی ها و اطمینان از راحتی و سلامتی سالمند تجربه دارند. اگر سوالی دارید یا به کمک یک مرکز حرفه ای مراقبت در منزل نیاز دارید می توانید با ما در تماس باشید.

منبع: alegrecare

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *