مهمترین نکات استفاده از ویلچر برای سالمندان ویلچری

 استفاده از ویلچر برای سالمندان که در راه رفتن مشکل دارند بسیار مهم می باشد تا  سالمندان نیز بتوانند در جامعه و در کنار سایر افراد جامعه حضور داشته باشند و به راحتی با دیگر افراد معاشرت کنند. بنابراین  در مورد ویلچر و طریقه استفاده آن برای سالمندان صحبت  می کنیم. افرادی که مشغول مراقبت از سالمندان ویلچری هستند  و یا قصد  مراقبت از سالمند ویلچری را دارند باید هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ تمرکز فکری در سطح نسبتا بالایی باشند.

ایمنی ویلچر برای سالمندان یک مدعی برتر است. شاید سالمند هنگام نشستن روی ویلچر خود احساس امنیت می کند در صورتیکه ویلچرها اغلب آنقدر که به نظر می رسد محکم نیستند. تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از نیمی از سالمندانی که از ویلچر استفاده میکنند در عرض  حدودا سه سال دچار حادثه می‌شوند که بیشتر به دلیل نوک خوردن و زمین خوردن است. اتفاق خوشایندی نیست ولی اتفاق خوب این است که اکثر تصادفات با ویلچر قابل پیشگیری هستند. اگر برای یادگیری دستورالعمل های ایمنی ویلچر وقت بگذارید، می توانید بدون به خطر انداختن سالمند، خطر آسیب دیدگی را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

پرستار سالمند ان مخصوصا سالمندانی که از ویلچر استفاده می کنند باید خیلی با دقت باشد  و از تمرکز و سرعت عمل بالایی داشته باشد.

 چه نکاتی را  باید برای سالمند ویلچری در خانه رعایت کنیم؟

1-  نصب رمپ های ویلچر در ورودی خانه

۲- برداشتن وسایل اضافه در خانه

۳- عوض کردن درهای خانه با درهای که برای عبور ویلچر مناسب باشد

۴- دستشویی و حمام باید برای سالمند راحت و در دسترس باشد که سالمند در هنگام استفاده از دستشویی یا حمام دچار مشکل نشود

۵- راحت سازی و ایمن سازی اتاق خواب برای استراحت سالمند

مهمترین نکات استفاده از ویلچر برای سالمندان ویلچری

 برای سالمند ویلچر دستی راحتر است یا ویلچر برقی ؟ انتخاب کدامیک بهتر است و تفاوت در چیست؟

اولین تصمیم شما در مورد صندلی چرخدار این است که تصمیم بگیرید که آیا یک مدل دستی بهتر است یا برقی کدامیک انتخاب بهتری است. ویلچر دستی فقط با تلاش فیزیکی حرکت می کند. در بیشتر موارد، شما چرخ ها را در امتداد لبه فشار ، فشار می دهید یا برای حرکت به کمک شخصی نیاز دارید. حمل و نقل این صندلی ها آسان است، زیرا می توانند تا شوند و بدون مشکل در ماشین ها قرار گیرند.

در مقابل، ویلچر برقی دارای موتوری است که به آن نیرو می دهد. شما مجبور نخواهید بود برای حرکت  و رفتن به جایی در اطراف به نیروی خود یا کمک دیگری تکیه کنید. با این حال، شما با یک صندلی حجیم تر با تعداد زیادی قطعات متحرک روبرو خواهید بود که در صورت خراب شدن یا تمام شدن برق می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

هنوز مطمئن نیستید که ویلچر دستی یا برقی؟ بیایید به جزئیات بپردازیم.

مزایا و معایب ویلچرهای دستی

برای کسانی که توانیی کافی و شرایط  کافی برای به حرکت درآوردن ویلچر را دارند، صندلی چرخدار دستی انتخاب هوشمندانه ای است. آنها فقط با نیروی انسانی حرکت می کنند و طراحی ساده آنها به این معنی است که شما به ندرت نیاز به تعمیر دارید.

ویژگی های  مثبت زیادی در مورد ویلچرهای دستی وجود دارد از جمله سبک وزن بودن، نگهداری راحت ، کم جاگیر بودن و مقرون به صرفه بودن. با این حال، اگر برنامه ریزی کنید که فقط گاهی از ویلچر استفاده کنید ای نوع ویلچر خیلی بهتر است، زیرا خطر استفاده بیش از حد از عضلات بازو و آسیب رساندن به خود را دارید.

به همین ترتیب که ویژگی های مثبت زیادی دارند نیاز به مراقبت هم دارند. شما باید لاستیک ها ی ویلچر را  پرباد نگه دارید و اکثر مدل ها برای استفاده در جاهای ناهموار ساخته نشده اند و اگر استفاده شوند آسیب میبینند.

باید وضعیت بدنی خود را حفظ کنید و تمرینات بالاتنه را انجام دهید تا حرکت روی ویلچر دستی برایتان آسان شود.

نگه داشتن ویلچر سالمند در شرایط خوب یک هدف دوگانه را دنبال می کند، زیرا تضمین می کند که در برابر لاستیک های پنچر شده یا فریمی که هم تراز نیست قرار نگیرید.

ویلچرهای برقی با کمک به حرکت بدون هیچ گونه فشاری از جانب خود، تحرک بیشتری را نسبت به ویلچرهای دستی خود ارائه می دهند. این ویلچرها برای استفاده طولانی‌مدت و روزمره برای کسانی طراحی شده‌اند که برای جابجایی در مسیرهای مختلف تلاش می‌کنند.

ویلچر برقی مناسب می تواند استقلال فردی سالمند را با ایجاد امکان حرکت بدون تلاش به طور چشمگیری افزایش دهد. همچنین بسیاری از افراد به سالمند اجازه می دهند موقعیت خود را تغییر دهند تا خستگی خود را کاهش دهند تا از درد در نقاط فشار سالمند جلوگیری شوند. بیشتر آنها با جوی استیک کنترل می شوند و با باتری قابل شارژ کار می کنند. برخی  از ویلچرها حتی به سالمند یا هر فرد دیگری که از ویلچر استفاده می کند اجازه می دهند بین  چرخ های عقب و چهار چرخ متحرک سوئیچ کنید.

این بدان معنا نیست که ویلچر برقی برای همه مناسب است. قیمت آنها بیشتر از مدل های دستی است و نیاز به نگهداری بیشتری دارند. حمل و نقل بیشتر آنها  دشوار است چون حجیم است. همچنین اگر موتور یا یکی دیگر از قطعات الکتریکی خراب شود تا زمانی که بتوانید آن را تعمیر کنید، نمی توانید از ویلچر برقی خود استفاده کنید.

نکات ایمنی استفاده از ویلچر برای سالمندان

چه  ویلچر با سبک دستی یا برقی را انتخاب کنید، یادگیری نحوه استفاده صحیح از ویلچر بهترین کاری است که می توانید برای حفظ امنیت خود انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که این نکات را برای پیشگیری از سقوط با ویلچر دنبال می کنید تا به یکی از هزاران نفری تبدیل نشوید که هنگام استفاده از ویلچر دچار صانحه و مشکل می شوید.

  • کیف‌ها را از دسته‌ها آویزان نکنید: دسته‌های ویلچر شما همان‌قدر که راحت به نظر می‌رسند، جای امنی برای کیف، کوله پشتی یا سایر کیف‌های شما نیستند، زیرا بر وزن ویلچر تأثیر می‌گذارند و ممکن است باعث صانحه برای شما شوند.
  • هنگام بارش باران از ویلچر برقی خود استفاده نکنید: لوازم الکترونیکی حساس روی ویلچرهای برقی برای خیس شدن طراحی نشده اند، بنابراین برنامه ریزی کنید که فقط زمانی که خطر آسیب آب وجود ندارد، از ویلچر برقی خود استفاده کنید.
  • به بچه های کوچک نه بگویید: هر چند وسوسه انگیز است که یک نوه را روی پای خود بگذارید، اما وقتی از ویلچر استفاده می کنید برای هیچ یک از شما بی خطر نیست.
  • اثاثیه را برای حرکت سریع‌تر فشار ندهید: بسیاری از افرادی که ویلچرهای دستی دارند دوست دارند با بازوهای خود به مبلمان یا در ورودی خانه فشار بیاورند تا کمی حرکت کنند. با این حال، این وضعیت ثابت نیست، زیرا وزن بدن خود را از مرکز صندلی جابجا می‌کنید و احتمال واژِگون شدن را افزایش می‌دهید.
  • مراقب بال زدن چرخ‌دار باشید: از آنجایی که چرخ‌های کوچک به جلوی پایه ویلچر شما متصل شده‌اند، چرخ‌چرخ‌ها برای حرکت روان ضروری هستند. بال زدن کرچک زمانی اتفاق می‌افتد که به درستی در یک راستا قرار نگیرند و باعث می‌شوند ویلچر با سرعت زیاد به طرفین منحرف شود و به طور بالقوه شما را واژگون کند. اگر متوجه حتما برای بررسی و تعمیر اقدام کنید.
  • از محدودیت سرعت (ویلچر برقی) پیروی کنید: در حالی که اکثر ویلچرهای برقی حداکثر سرعت حدود 8 مایل (تقریبا 13 کیلومتر) در ساعت دارند، این سرعت اغلب از سرعتی که در بسیاری از شرایط ایمن است سریعتر است. احتیاط کنید و آهسته پیش بروید.
  • به زمینی که با ویلچر روی آن قرار میگیرید توجه کنید: با وجود تطبیق پذیری، بیشتر ویلچرها در شیب ها و سراشیبی های تند، حاشیه ها یا سایر سطوح ناهموار پایدار نیستند. قبل از اینکه در این شرایط قرار بگیرید محتاط باشید و در صورت لزوم برای یافتن مسیر جایگزین و هموارترکمک بخواهید.

مهمترین نکات استفاده از ویلچر برای سالمندان ویلچرینکات ایمنی استفاده از ویلچر برای پرستاران سالمندان

شما به عنوان پرستار سالمند برای تفریح روزمرگی سالمند باید برنامه ریزی کنید. یکی از سرگرمی های مفید برای سالمند ویلچری بردن او به بیرون از خانه است.

توجه داشته باشید در هنگام پیاده روی مراقب اطرافتان باشید. کودکان در حال بازی و یا حیواناتی که سر راه شما قرار می گیرند ممکن است گاهی دچار برخورد با ویلچر سالمند شوند که در این صورت امکان صدمه به هر دو طرف وجود خواهد داشت..

اگر  شما یک پرستار سالمند در خانه هستید یا به طور منظم با سالمندانی کار می کنید که روی صندلی چرخدار هستند، باید مطمئن شوید که چگونه می توانید آنها را ایمن نگه دارید.

برای شروع، باید یاد بگیرید که چگونه بررسی های ایمنی ویلچر را انجام دهید و آنها را همیشه  و همواره انجام دهید. این شامل بررسی سخت افزار صندلی با بررسی اینکه آیا صندلی در شرایط خوبی است و آیا پیچی بیرون زده است یا خیر. باید هر چند هفته یکبار چرخ ها را از نظر علائم فرسودگی کنترل کنید و لاستیک های فرسوده را تعویض کنید.

ترمزهای ویلچر  را نیز  چک کنید برای اطمینان از اینکه در حال تعمیر هستند یا نه. اطمینان حاصل کنید که وقتی کسی را بدون مراقبت روی ویلچر قرار می دهید، قفل چرخ را فعال کرده اید تا خطر حرکت غیره منتظره وجود نداشته باشد.

اگر سالمند شما خیلی کم تحرک دارد، شما می توانید از پدهای  بهداشتی که برای سالمندان و افرادی که توانایی حرکتی کمی دارند استفاده کنید و این برایشان بسیار راحت است البته باید توجه داشته باشید که با برنامه ریزی دقیق و مشخص از این نوع پدهای بهداشتی استفاده کنید  زیرا ممکن است مایع از طریق آن نشتی کند و به بالشتک ویلچر آسیب برساند.

به همین ترتیب، توجه داشته باشید که آنها به طور منظم موقعیت خود را تغییر دهند و جابه جا می شوند تا از خستگی و درد عضلانی جلوگیری کنند. بالا کشیدن تکیه گاه پا می تواند در اینجا مفید باشد، همانطور که برخی از تمرینات روی صندلی در روز می تواند مفید باشد.

نحوه انجام یک جابجایی ایمن با ویلچر

یادگیری مراحل انتقال ایمن یک سالمند با تحرک محدود به داخل و خارج از ویلچر برای ایمن نگه داشتن آنها و به حداقل رساندن خطر سقوط ضروری است. برای انتقال موفقیت آمیز ویلچر می توانید به این نکات توجه داشته باشید:

  • ویلچر را تا حد امکان به جایی که کاربر نیاز دارد نزدیک کنید.
  • چرخ‌های ویلچر را قفل کنید و تکیه‌گاه‌های پا را از مسیر خارج کنید.
  • خود را در سنگین ترین سمت آنها قرار دهید تا بهتر بتوانند برای جابه جایی حرکت کنند. ممکن است بخواهید از کمربند راه رفتن برای ثبات بیشتر استفاده کنید.
  • به فرد آموزش دهید که نرده های ویلچر را بگیرد و به سمت لبه ویلچرحرکت کند و به جلو خم شود و بعد خود را به سمت بالا هل دهد.
  • در جلوی صندلی حرکت کنید و به کاربر کمک کنید بایستد یا در صورت وجود کمربند راه رفتن را بگیرید. اگر پاهای او به اندازه کافی قوی نیست که بتواند وزن خود را تحمل کند، ممکن است به شخص دیگری برای کمک نیاز داشته باشید.
  • به محض ایستادن، آنها را با حرکات کوچک به جایی که می خواهند بچرخانید. پس از قرار گرفتن در موقعیت، به آنها کمک کنید تا به آرامی بنشینند.
  • برای بازگرداندن شخص سالمند به صندلی چرخدار خود، همین مراحل را دنبال کنید. قبل از شروع کار مطمئن شوید که چرخ ها ی ویلچر را قفل کنید.

یادگیری نحوه استفاده ایمن از ویلچر ارزش تلاش را دارد. برای درک  و یادگیری بهتر این شیوه‌ها باید کمی وقت بگذارید و خطر افتادن یا آسیب دیدن شخص دیگری از آسیب‌های ناشی از سقوط  و حادثه استفاده از ویلچررا کاهش دهید.

نکات مهم ایمنی  استفاده از ویلچر توسط سالمندان

هنگامی که از ویلچر دستی به درستی استفاده شود، می تواند برای کمک به افرادی که مشکلات حرکتی دارند  بسیار مفید باشد تا حدی  که استقلال خود را حفظ کنند و  این بسیار مهم است. برای بیمارانی که ممکن است قادر به حرکت نباشند، ویلچرها می توانند به پرستاران و مراقبان کمک کنند تا آنها را با دقت از مکانی به مکان دیگر، هم در بیمارستان و هم در هر محیط  دیگر، منتقل کنند.

به عنوان یک پرستار سالمند، این شما هستید که باید مطمئن شوید که چگونه از ویلچر تا حد امکان ایمن و کارآمد استفاده کنید. گاهی اوقات، این بدان معنی است که وقتی بیمار را از سطح شیب دار بالا و پایین می برید، بفهمید چگونه وزن سالمند یا بیمار را مدیریت کنید،  و این در حالی که گاهی اوقات به این معنی است که مطمئن شوید شخصی که از او مراقبت می کنید روی صندلی خود راحت است.

در اینجا، ما به برخی نکات ایمنی کلی برای پرستاران و مراقبانی که نیاز به استفاده روزانه از ویلچر دارند می پردازیم:

  • همیشه در صورت لزوم از ترمزهای ویلچر استفاده کنید

بیشتر ویلچرهای دستی دارای ترمزهایی هستند که می‌توانید در مواقعی که صندلی در حال حرکت نیست، آن را اعمال کنید. پرستاران و سایر ارائه دهندگان مراقبت باید از این ترمز ها نه تنها زمانی که بیمار روی صندلی نشسته است و قصد رفتن به جایی را ندارد، بلکه زمانی که بیمار را از روی صندلی به تخت، حمام یا برعکس منتقل می کنند، استفاده کنند.

اگر می‌خواهید به فرد تحت مراقبت خود این آزادی را بدهید که خودش ویلچر را قفل و باز کند، می‌توانید همیشه از پسوندهای ترمز استفاده کنید تا مدیریت حرکت خود را برای او آسان‌تر کنید. به یاد داشته باشید، هنگام انتقال ویلچر:

  • اطمینان حاصل کنید که تکیه‌گاه‌های پا قبل از انتقال حرکت کرده یا به پهلو تاب داده شده‌اند
  • ویلچر اپل قبل از انتقال بیمار به داخل یا خارج از ویلچر ترمز می کند
  • اجسام اضافه را از پره های ویلچر دور نگه دارید

دستورالعمل های ارائه شده برای تکیه گاه ها، کمربندها و سینی های قرار دادن سر را همانطور که توسط متخصصان  توصیه شده است، انجام دهید.

2-  مطمئن شوید که سالمند راحت نشسته است نشستن طولانی مدت روی ویلچر می تواند در شرایط نامناسب باعث ایجاد درد و ناراحتی شود. به همین دلیل بسیار مهم است که اطمینان حاصل شود که گیرنده مراقبت همیشه تشویق می شود تا از تکیه گاه صندلی چرخدار و بالشتک صندلی طبق دستورالعمل های توصیه شده توسط سازنده استفاده کند. اگر یک متخصص توصیه های بیشتری در مورد نحوه استفاده ایمن از ویلچر ارائه کرد، می توانید در صورت لزوم آن را به سالمند نیز آموزش دهید.

بالشتک مناسب روی ویلچر باید به مدیریت مواردی مانند توزیع مجدد فشار و وضعیت بدن در زمانی که سالمند برای مدت طولانی روی ویلچر خود می نشیند کمک کند. قبل از انتقال سالمند به ویلچر، مطمئن شوید که بالشتک به درستی قرار گرفته است تا خطر ناراحتی طولانی مدت را کاهش دهید.

مهمترین نکات استفاده از ویلچر برای سالمندان ویلچری3-هر زمان که ممکن است ارتباط گرفتن سالمند با ویلچررا تشویق کنید

در نهایت، یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که می‌توانید مطمئن شوید که تجربه سالمند با صندلی چرخدار تا حد امکان امن و راحت است، برقراری ارتباط  با سالمند برای تشویق و استفاده از ویلچر است. ارتباط خوب می تواند به این معنی باشد که برای شما آسان تر است که به سالمند یادآوری کنید که مرتباً موقعیت خود را تغییر دهد تا خطر ابتلا به زخم را محدود کند.

در عین حال، هر چه سالمند در برقراری ارتباط با شما به عنوان پرستار یا مراقب خود احساس راحتی بیشتری داشته باشد، این احتمال بیشتر است که در صورت مشکل در دستیابی به موارد مورد نیاز و دسترسی به موارد مهم، از شما کمک بخواهد. و اگر سالمند نتواند با شما  به عنوان یک مراقب یا پرستار ارتباط نگیرد آنها تا حدودی احساس ناراحتی می کنند.

اطمینان حاصل کنید که بیمار شما همیشه می تواند وقتی با ویلچر خود مشکلی دارد یا زمانی که نگرانی هایی در مورد سلامتی خود دارد که ممکن است به تحرک آنها مرتبط باشد به شما بگوید و شما را در جریان بگذارد. این کمک می کند تا آسیب ها و ناراحتی های غیر ضروری را به حداقل برسانید.

مشکلاتی معمول استفاده از ویلچر توسط سالمندان

هنگامی که یه فرد سالمند به دلیل عدم توانایی در حرکت و یا  به هر دلیل خاص دیگر از ویلچر استفاده می کنند دچار مشکلات جسمی و روانی زیادی می شوند که عبارتند از :

– مشکلات هاضمه

– مشکلات ماهیچه ای و اسکلتی

– کم شدن ظرفیت دستگاه تنفسی

– مشکلات پوستی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *